Øyanuten - «ny» øytopp på Nevøyna, Suldal (13.08.2022)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nevøyna kai (1m)
Endpoint Samme (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Øyanuten (133m) 13.08.2022 18:13
Visits of other PBEs Nevøyna kai (1m) 13.08.2022 17:50

Øyanuten 133 moh ny øytopp på Nevøyna i Suldal

I sommer gjorde kolla (Kolbjørn Tjessem) meg oppmerksom på at Øyanuten 133 moh vest på Nevøyna i Suldal kommune er høyest på Nevøyna i følge kart med 1 m koter. Tidligere ble øst-toppen Punkt på Nevøyna 132 moh regnet som høyest, og det er denne toppen de fleste på Peakbook har besøkt. I forbindelse med en tur til Østlandet passet det med en ny tur til Suldal. Etter først forgjeves å ha forsøkt å få båtskyss til Nevøyna fra Marvik, endte vi opp i Sand ut på ettermiddagen. Her traff vi hyggelige båtfolk ved Sand Båtforening, og Martin sa seg straks villig til å skysse oss til Nevøyna i sin 20 fots behagelige hurtigbåt. Vi ankom Nevøyna kai etter knappe 15 min. Astrid sliter med et vondt kne, og ble bare med opp til det gamle huset på øyen, som nå var falleferdig. Ved huset går det av en gårdsvei mot venstre (vest) mot en hytte som er grei adkomst mot toppen. Det går et stitråkk oppover i en liten dal fra veien, sannsynligvis et dyretråkk etter sau og hjort. Dette kunne delvis følges opp til toppen, men mye av turen gikk utenom sti i delvis bratt og tilgrodd terreng.

Kaien på Nevøyna
Huset på Nevøyna er i forfall
Gårdsvei mot vest fra huset
Ulendt terreng oppover mot Øyakollen
Liten varde på toppen av Øyakollen som jeg bygde litt på
Bratt og flott utsikt sørover Nevøyfjorden fra Øyakollen

Ned igjen omtrent samme vei og tilbake på kaien etter ca. 40 min der Martin omtrent samtidig gled inn for å hente oss.

Martin kommer for å hente oss
Vi forlater Nevøyna. Øyakollen til venstre

Fin båttur på rolig fjord i nydelig vær tilbake til Sand der vi overnattet.
PB-listen over Øytopper i Rogaland er oppdatert. Listen over Øytopper er ennå ikke korrigert, men liste-administrator er gjort oppmerksom på endringen.