Högalteknall på Hallandsåsen (13.08.2022)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Högalteknall (226m) 13.08.2022 12:30

Fra Magleröd som var Skånes høyeste punkt gikk turen til Hallandsåsen og Hallands landskapstopp. Her kom tabbe nr 2 på hele turen. Hadde gjort ett eller annet feil med notater til startpunkt. GPS'en sendte oss nordover (det var jo litt rart), men kom tilslutt inn i et område som godt kunne være nordlige del av Hallandsåsen. Plutselig var det masse biler parkert her og måtte svinge av en kort bomvei for å sjekke hvor vi egentlig var. Da dukka det opp en type racerbil bak av typen Petter Solberg. Han kom seg forbi og inn i bommen. Så her var det tydeligvis billøp på gang. Fant at GPS punktet måtte være helt feil og vi var ca. 20 km fra der vi skulle være. Prøvde å søke etter Högalteknall på TomTom og jammen kom ikke Högalteknallvegen opp. Da ble det den og den førte oss oppover en bratt åsside og etter litt søken var vi på plass! Det ble bare 100 meter å gå til et gammelt militært anlegg med telemaster og radar. Ingen forbudsskilt. Bare advarsel om mulige nedfall fra mastene. Her møtte vi en hyggelig mann med hov som var ute etter insekter.