Valdrestopp trim (12.08.2022)

Visits of other PBEs Torfinnsbu brygge (1,060m) 12.08.2022 09:56
Løs flanke Mesmogtinden (2,050m) 12.08.2022 13:11
Langedalstinden Østrygg (2,140m) 12.08.2022 13:39

Yr.no meldte go'vær denne fredagen, så planen var noen nye valdres topper. Valget falt på de 2 gjennværende Langedals toppene. Regnet med at jeg måtte gå ut til bygdin etter denne turen. Båten gikk presis mot Torfinnsbu, Starta fra brygga ca 10. Litt myrete i stien mot Nybue men ellers flott sti oppover Langedalen. Tok av stien litt oppi dalen med kurs for Langedalskollen. Ingen høydare men grei utsikt og lettgått terreng. Nå ble blikket vendt mot Langedalstind, Mesmogtind. Særlig sør-flanken til Mesmogtind såg dramatisk ut. På avstand virket tenkt rute opp flanken mellom Langedalstind og Mesmogtind uintagelig bratt ut. Men tenkte at det alltid ser verre ut på avstand. Min kjære høyrefot begynte å krangle, slik som den har gjort det siste året, ved passering av Langedalstjernet. Prøvde å ikke tenke på det. Mange fine teltplasser her ved utløpet av vannet. Lettgått opp til nevnte flanke bortsett fra litt troll-ur de siste hundre meterne. Møkka flanke, bratte sva med løsgrus nederst. Midt oppe i flanken dro jeg ut til høyre på snøen, men måtte tilbake for å finne ruta opp. Etter litt småklyving løste det seg, og veien videre opp til bandet ga seg selv. Fantastisk skue utover Svartdalen fra bandet med topper på alle kanter. Brukte ikke lange tida opp ryggen til Langedalstinden. Lett gange opp her. Nå begynte virkelig høyre fot å krangle.
Hadde mobilforbindelse så sjekket rutetidene for båten og kunne se at jeg kunne rekke siste avgang 16.30. Etter en halvtime i sola på toppen bar det ned til bandet. Med lengsel og smerte ga jeg opp ryggen opp til Mesmogtinden for å rekke båt og bevare fot. i'l be back.
Vil ha god tid til laang utsikts pause der neste gang. Retur ned flanken gikk greit bortsett fra en utglidning på et meget bratt snøfelt. Joggeskoa funka ikke der. Fikk klora meg fast med fingrene og stoppet farten, lirka meg forsiktig inn på fast ( løs) grunn igjen :) 20 min før båten skulle ankomme Torfinnsbu kom jeg haltende inn på tunet. Ikke sikker på jeg hadde klart å gå de 13 kilometerne til Bygdin. Ble en kjempetur med 2 nye valdres topper. Beklager bildekvalitet, må få kjøpt meg en tlf med bedre kamera :)

Langedalskollen
Utsikt mot Bygdin fra Langedalskollen
Blikket er vendt mot neste topp. Langedalstid og Mesmogtind rager høyest inni der. Langedalstjernet til venstre i forgrunnen. Kvitgardstind til høyre
Ryggen opp til Langedalstind fra bandet. Artig og lettgått opp her
Ryggen opp til Mesmogtind fra bandet. I'l be back! :)
Svartdalsbreen og Svartdalen
Utsikt nedover Leirungsdalen.
Langedalskollen med Langedalstjernet i forgrunnen, sett fra Langedalstinden
Fra botn og opp flanken mellom Langedalstind og Mesmogtind. Gikk opp mellom snøfeltene ca midt i bildet. Utgliding var øverst i snøfeltet til høyre for dette. Ikke alltid lurt med snarveier!