Gerlachovský štít (28.07.2022)  6

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Sliezsky Dom (1,670m)
Endpoint Sliezsky Dom (1,670m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gerlachovský štít (2,654m) 28.07.2022
Visits of other PBEs Sliezsky Dom (1,670m) 28.07.2022
Tatranská Polianka Parking (1,000m) 28.07.2022
Velická próba - Easy scrambling (2,200m) 28.07.2022
Velická próba - Higher scrambling (2,609m) 28.07.2022
Velická próba - Lower scrambling (1,980m) 28.07.2022

Sondre og jeg tok oss en skikkelig fjellferie i Slovakia. Valget falt faktisk på Tatrafjellene allerede for 1,5 år siden. Som Peakbook så vel beviser endte vi opp med "High Camp Norway" i fjor, med utgangspunkt på Lom og bestigning av Glittertinden (2452) og Veslpiggen (2369). I år kom vi oss heldigvis ut av våre egne landegrenser! Vi vurderte nordsiden av fjellene, med utgangspunkt i Zakopane, men valgte sørsiden (Slovakia-siden). Mesteparten av Tatrafjellene ligger i Slovakia - Deriblant alle de høyeste toppene. Vi bestemte oss for Gerlachovský štít som vår første tur. Denne krever guide, på tross av at selve klatringen ikke er verre enn hva mange sunnmørstopper byr på. Flaskehalser i bratte partier kunne imidlertid bydd på utfordringer... Sørlig med så mange urutinerte turgåere i området

Vi kjørte fra Hotel Europa i Poprad sentrum i 05:30-tiden, for å møte vår guide Ivan i Tatranska Polianka kl 05:50. Lomnický štít (2634; nr. 2 i Tatrafjellene er høyest til høyre i bildet)

Herfra ble vi fraktet med shuttlebuss opp til Sliezsky Dom, hele 1670moh.. Allerede her var utsikten fortreffelig!

Vi startet å gå 06:24, og gikk da normalruta. Denne går nordover i starten, for så å ta Gerlachovský štít fra østsiden

Utsikt etter å ha forsert den første motbakken

Østsiden av Gerlachovský štít. Som synlig midt i bildet, går fjellet nokså brått fra å være en rolig gåtur til å bli en mer teknisk bestigning

Vår første utfordring (gul trekant) møter vi ved rundt 1980moh...

... Da er det på med alt av utstyr!

Ivan gav god gass oppover fjellsidene, og Sondre og jeg hang på som to slips. Mitt neste bilde ble altså tatt på rundt 2400 meters høyde, og viser for første gang utsikt sørover (etter at vi begynte selve bestigningen). Bildet er tatt fra like nord for sidetoppen
Kvetnicová Veža (2433, men med veldig lav PF)

Vi ser for første gang toppen! Sondre virker motivert

Periodevis bratt rundt 2600moh., men ikke spesielt teknisk krevende

Da er vi på toppen! Det tok intet mer enn 2t 22min, og er ifølge Strava 8. beste tid av rundt 350 forsøk. Guiden Ivan syns vi var spreke, og det tar de to unge mennene med seg videre i livet. Vi var altså på toppen allerede i 08:50-tiden

Utsikt vestover, hvor nabotoppen Končistá (2538) er helt dekket av skyer, mens Rysy (2503) nesten stikker frem til høyre i bildet

Utsikt mot sørøst. Lenger østover var været preget av skyer, som det ofte er akkurat i Tatrafjellene. Fjellpartiet er preget av et tydelig mikroklima, med generelt dårligere vær enn nærområdet rundt

Sondre fyller på glykogenlagrene fra toppen. Vi får ikke mer enn drøye 15 minutter på toppen, men koser oss gløgg. Dette er min 7. høyeste toppen noensinne, og den aller høyeste i Europa. Det er dessuten årshøyeste for oss begge

Ivan tok bilde av oss på toppunktet. Noe luftig, og bedre vær i vest enn i øst

Av og til tar man selfie samtidig som man blir tatt bilde av

Ved korset på toppen - Toppen av Slovakia, Tatrafjellene og hele Karpatene!

Noe snø i omådet, men ifølge guiden har alt dette en tendens til å forsvinne ila august måned. Ingen breer i dette området, altså

Geiter er det også mye av i dette området. Disse finnes kun i den østlige delen av Alpene (primært Østerrike) og i Tatrafjellene. Dessuten er det intet mindre enn 3000 brunbjørner i Slovakia, men disse slapp vi å møte

Vi gikk altså sørruten ned igjen. Dette er normalt å følge nedover, for å slippe flaskehalsene ved å treffe folk som fremdeles er på vei oppover (ved de tekniske partiene). Denne ruten er noe lenger, og går via innsjøen Batizovské pleso (1884). Merk at det ikke er lov å bade i denne

Den enkleste delen av hele turen var for øvrig fra innsjøen Batizovské pleso (1884) og tilbake til Sliezsky Dom. Her møtte vi også mange turgåere, som tydelig ikke hadde toppambisjoner for dagen