Lagginhorn (11.08.2022)  5

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Lagginhorn (4,010m) 11.08.2022 08:05

Etter å ha lagt flat ut med hodeverk og mageonde i går ville vi gjøre et forsøk på den relativ lette toppen Lagginhorn.
Det skulle vise seg å bli en slitsom opplevelsen på tom mage og hodeverk, men opp kom jeg!

Vi tok første banen ( kl:07:30) helt opp til Hohsaas og fulgte så sti/vei ned til normal ruten opp langs vest-ryggen.
Under gjeldende forhold hadde vi kun med oss hjelm som sikringsutstyr. Men, her skifter det fort, vi traff et par fra Polen som måtte snu noen dager tidligere da det hadde snødd og det var svært glatt. Guidede grupper som vi traff på brukte tau på sine gjester.

Det gikk svært rolig oppover ryggen, var helt tom etter gårsdagens kvalme og var inne på tanken å snu, heldvis ble det med tanken!
Vi nådde toppen etter 3,5 time - hadde et kort fotostopp før vi satte kursen ned til Kreuzboden på 2400 moh hvor vi tok banen ned igjen. Var nede ved Kreuzboden litt før kl:14.

En flott tur som kan anbefales !

Lagginhorn midt i bildet og Weissmies til venstre

Lagginhorn

Så er vi i gang med ryggen!
Fantastisk utsikt fra toppen !
Terje tar en velfortjent pause!