Ådneburen fra Andvik (10.08.2022)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Meisdalen (208m)
Endpoint Meisdalen (220m)
Ascents Ådneburen (797m) 10.08.2022
Visits of other PBEs Meisdalen p-plass (248m) 10.08.2022

Ådneburen fra Andvik

Varden på toppen

Et glimt av sommervær i Bergen denne onsdagen. Kombinert med ferie så dukket fort lysten for en fjelltur opp. Valget falt på Ådneburen i Masfjorden. En passe lang tur med en alt for lang kjøretur.

Plukket opp min onkel på vei og tok fatt på den lange kjøreturen til Andvik. Betalte bompenger (30 kr) på vei opp til parkeringsplassen i Meisdalen. Det stod fire biler her oppe allerede, så vi var tydeligvis ikke alene på tur denne dagen. Det blåste noe voldsomt på parkeringsplassen, så til tross for fin temperatur måtte vindjakken på allerede fra start.

Vi la i vei opp gjennom Meisdalen på en fantastisk flott sti opp gjennom steinrøysen. Etter hvert som vi kom opp i høyden ble det mer og mer tydelig at toppen av Ådneburen lå innhyllet i et lavt skydekke.

Oppe på toppen tok vi en liten rastepause, noe som viste seg å være lønnsomt. Etter å ha sittet i noen minutter klarnet det opp lenge nok til at vi fikk et glimt av den flotte utsikten.

Alt i alt en veldig flott tur. Dette er et område jeg gjerne besøker igjen, den lange kjøreturen til tross.