Ny kongetur inn i Sulis (08.08.2022)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Nordre Saulo (1,768m) 08.08.2022

Heldigvis ble det en tur til inn i Sulis etter at jeg med meg Sulistkongen og Sørfolds topp i fjor. Nå var det nå kongen av Junkerdalen nasjonalpark som sto igjen.

Kjørte helt inn til Cuorvihytta og parkerte der. Skyene lå godt nedpå etter at det hadde regnet i dages-/ukesvis. Men var et lite værvindu, så tok sjansen selv om skyene lå godt nedpå i hele området.

Fulgte den gjørmete stien inn fra Cuorvihytta en 4-5 km inn i retning Sverige og dro av oppover lia rett etter at jeg hadde krysset elva en drøy km etter stiskillet. Vel oppe på høydedraget valgte jeg å bare følge terrenget og gå myke "daler" inn sør for Gårro før jeg etterhvert dreide mot Nordre Saulo. Kunne bare skimte en vegg der framme i skyene. Med denne ruta fikk jeg en finfin fløyelstur innover i stedet for å gå opp og ned skrentene på toppen som flere har skrevet om. Ble nok noe lenger, men etter i underkant av 3 timer satt jeg meg ned ved vatnet Alep. Tok en lang lunsj og håpet på at skyene skulle lette. Så dårlig ut...

Nord Saulo i skyene

Etter 1,5 time ga jeg egentlig opp og begynte på hjemveien og tenkte at jeg ville få en fin tur uansett... Men så begynte sola å skinne litt gjennom så tok sjansen på at det løste seg på vei opp. Og glad var jeg for akkurat det! Angrep toppen som de andre har beskrevet med å sikte på ryggen i nordvest for hovedtoppen som så dreide mer sør-øst. På drøye 1100m var det slutt på fløyelføre og gikk gradvis over til mer ur. Men hele tiden lett å gå opp. Veien oppover sa seg selv og ved 1400m gikk jeg på Ottos varde ved den berømte kløfta. Satte av sekken der før jeg tok de siste høydemetrene. Nå var skyene helt borte så bare å nyte utsikten mot Dorro og der jeg kom fra.

Oppover var det sporadiske varder, lett klyving innimellom og fantastico utsikt. På omtrent 1600hm lå vinteren et stykke før skaret mellom toppene.

Fra skaret var det fortsatt lett terreng, men måtte bruke litt ekstra tid pga at det var glatt med nysnø og is. Vel oppe var det vinterterreng og sto veldig fornøyd der oppe et kort øyeblikk. Skyene hadde ikke helt sluppet taket, så turde ikke bli der lenge.

Gikk fint samme vei ned og tilbake - og nå var det bare å nyte skyfri himmel og magisk utsikt samme fine rute tilbake til Nord-Saulo.

Var ute og koste meg i 11,5 time inkl 1,5t ventepause. Bare å glede seg til denne toppen! En av de fineste turene jeg har vært på!

Gratulerer fra meg også!

Written by knutsverre 10.08.2022 22:31

Fin og nyttig turbeskrivelse!

Høyest i Saltdal

Written by otto 10.08.2022 22:24

Gratulerer Morten, litt av en rugg innpå vidda. Det ble vel en after-tour pils på Sulitjelma hotell regner jeg med...,

Sv: Høyest i Saltdal

Written by bigmob 28.08.2022 09:19

Takk! Nesten litt trist å være ferdig med Sulistoppene på kommunelista, men kommer tilbake dit bare for å kose meg på andre topper. Et av de flotteste stedene synes jeg. Ble et par feireøl på Rognan hotell :-)