Hjerttinden - høyest i Salangen og Sørreisa (03.08.2022)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Lynghaug parkering (165m)
Endpoint Samme (165m)
Ascents Hjerttinden (1,381m) 03.08.2022 13:30
Visits of other PBEs Lynghaug parkering (165m) 03.08.2022 08:53

Etter den flotte turen til Løksetinden i Dyrøy 1. august og en hviledag på Setermoen der det regnet hele dagen, var Stig og jeg klar for ny tur - den siste sammen på denne turnéen. Dagens mål var Hjerttinden. Fra Setermoen kjørte vi E6 nordover til Bardufoss der vi tok av mot venstre (vest) på vei 86 Andsvatnveien som vi fulgte til en avkjørsel sørover (Rabbåsveien) mot Rabbåsen. Ved gården Rabbåsen ligger Lynghaug parkering der det er plass til 5-6 biler. Den private veien videre er markert med et innkjøring forbudt skilt, noe ikke alle synes å respektere.

Hjerttinden

Hjerttinden 1381 moh med PF 1211 ligger på grensepunktet mellom de tre kommunene Sørreisa (nord), Salangen (VSV) og Bardu (øst), og er høyeste fjelltopp i de to førstnevnte. Rohkunborri 1660, som vi besøkte for noen dager siden, er høyest i Bardu kommune. Toppen er med på alle listen over kommunetopper i Norge, dessuten på listene over Norges 1000 høyeste fjell målt i pPF og Trig-punkter av 1. orden.
Det samiske navnet på fjellet er Basecohkka. Jeg har ikke vært i stand til å finne betydningen av dette navnet, men Base er funnet i flere sammenhenger, og kan bety Hellig eller mytisk sted. Muligens har Hjertinden vært et gammelt, nordsamisk, hellig sted. Den spesielle "knotten" på toppen gjør at fjellet er lett å kjenne igjen på lang avstand.

Været ved turstart var lettskyet med behagelig sommertemperatur. Første del av turen går på god kjørevei (1 km), deretter traktorvei (1 km) før det blir sti som er meget godt vedlikeholdt og rødmerket helt til topps. Vest for Veidfjellet er det stigning opp til ca. 770 moh. Deretter småkupert terreng videre sørover før nedoverbakken til elven og snøfonnen (715 moh) før oppstigningen mot toppen.

Stig gjør seg klar til tur på Lynghaug parkering
Nydelig landskap innover på østsiden av Rabbåsdalen

Utrolig fint å gå på god sti gjennom dette vakre landskapet oppover mot Veidfjellet. Etterhvert som vi vant høyde kommer Hjerttinden til syne.

Oppe under Veidfjellet har vi Hjerttinden med "knotten" på toppen rett i mot!
Nydelig landskap og friskt vann i bekkene. Beiteområder for reinsdyr og sau.
Vi nærmer oss fjellet. Oppgang i kanten helt mot høyre
Stig på vei ned mot det laveste punktet med elv og snøfonn før oppstigningen starter

Matpause etter ca. 2 timer mellom de store steinblokkene langs stien før vi startet på siste oppstigning mot toppen (ca. 700 hm).

Bratt parti fra elven opp mot nordryggen

Stien er veldig flott anlagt og de resterende 700 hm til toppen gikk unna på ca. 2 timer. Vi traff flere andre turgåere på fjellet denne gangen, mest lokale.

Tilbakeblikk langs nordryggen på Hjerttinden. Finnsnes i bakgrunnen
Vi nærmer oss toppen ....
Signering i turboken som ligger under et utspring mot NØ

Det står en gammel, delvis sammenrast varde på høyeste punkt på Hjerttinden. GPS 34W 389102 7656358 i samsvar med Kartverkets. Toppen kan virke noe utilgjengelig på avstand, men det er tydelige stitråkk både på øst- og vestsiden som fører opp til en skjermet, liten renne siste stykket opp til varden fra sør.

Stig i ferd med å bestige Hjerttinden 1381
 ... og her er jeg på toppen!

Nydelig ytsikt og rundskue fra toppen - se bilder:

Mot Hjerttindtuva 1080 i NNØ
Nordryggen på Hjerttinden sett fra toppen
Utsikt mot VSV og topper vi nylig har besøkt. Langlitinden 1276 med breen foran mot venstre, Løksetinden 1240 mot høyre

Retur samme rute som vi hadde gått opp. Modne multer på myrene ca. 300 moh smakte deilig! Alt i alt en nydelig dag og veldig grei og lettgått tur i Sørreisa/Salangen!

Takk igjen til Stig for turfølge. Dette ble siste turen sammen for denne gangen. Det ble i alt seks flotte turdager i Ytre og Indre Troms fra Senja til svenskegrensen, alle i fint sommervær og så å si uten insektsplager.
Bestigninger:
Store Blåmann - Øytopp og PF>1000. 1054 hm
Tredje Svanfjell og SØ for Tredje Svanfjell Kommunetopp Tranøy. 725 hm
Kvænan Kommunetopp Torsken, nasjonalparktopp. 1001 hm
Rohkunborri Kommunetopp Bardu, nasjonalparktopp PF>1000. 1404 hm
Løksetinden Kommunetopp Dyrøy, PF >1000. 1304 hm
Hjerttinden Kommunetopp Sørreisa og Salangen, PF>1000. 1498 hm

Oppsummert: fem nye K-topper, to nasjonalparktopper, fire topper med PF>1000 m og tilsammen nesten 7000 hm (6986)!

Flott fangst

Written by uglefisk 11.08.2022 09:10

På dere i Nord. Mye fine bilder og rapporter.

Sv: Flott fangst

Written by knutsverre 11.08.2022 18:22

Takk for hyggelig kommentar, Paal André! Ja, denne gangen ble det full klaff for oss også med vær og turer i Nord-Norge. Godt for en gangs skyld å være like heldige som Otto og deg ;-)!