Nye topper over 2000 meter i bursdagsgave (08.08.2022)  6

Trollsteineggje S1 (2,250m) 08.08.2022 15:12
Trollsteineggje S2 (2,215m) 08.08.2022 15:22

På baksiden i Glittertinden

Som gave på 40-årsdagen fikk jeg tur til Trollsteineggje av Turid og Arne. I dag var det meldt strålende vær i Jotunheimen, så vi bestemte oss for å ta turen. Turid var akkurat ferdig med ferien, og måtte dessverre jobbe. Jeg og Arne reiste opp på Søndag, og overnattet på Bøverdalen vandrerhjem. Det var meldt strålende sol fra sola stod opp og til den skulle gå ned.

Vi hadde som mål å starte kl 0800, men ble 10 min forsinket. Vi parkerte der elva Gjorta renner under veien, og gikk opp på venstre side. Det var fin oppgang med lettgått terreng. Vi gikk inntil elva flere ganger og fikk se flotte fosser og ville gjuv.

Arne er alt i farta. Veien inn til Spiterstulen

Det var tåke lengre opp i lia da vi startet, men solglimt og blå himmel ved Spiterstulen hadde vi håp om sol vi også. Etterhvert som vi steg oppover i høyde kom vi inn i tåka, og den varte helt til 1800-1900 meter, da klarte sola å drive bort tåka.

Innover Visdalen mot Spiterstulen
Dagens første topp, en på 1800 moh. Sola er i ferd med å bryte igjennom.
Da sola kom, så tok vi lunsj. Der fant vi også vann. Vi hadde regnet med å finne vann der vi gikk, så vi hadde ikke med oss vann. Vi gikk forbi mange steder der det normalt er vann, men det er tørt i fjellet også..
Glittertind, og Trollsteineggje i bakgrunnen.
Vi gikk i kanten av isbreen store deler fra Smiugjeloksle og frem til oppstigningen til Trollsteineggje.
Trollsteineggje og starten av Glittertind til høyre
Trollstein-Rundhøe (2170 m)
Toppen av Trollsteineggje. Arne ville ville nyte det flotte været på toppen (sol, og vindstille) mens jeg fortsatte retning Glittertind for å få med meg de tre siste toppene.
Bildet er tatt fra Trollsteineggjje (2300 m), eggen inn mot Glittertind.
Arne hadde lurt med en øl, som smakte veldig godt på toppen.
Arne i aksjon
Oversiktsbilde over Trollsteineggje og Glittertind
Trollsteineggje sett fra Glitteroksle
Trollsteineggje sett fra Glittertind. Bildet er tatt 10. juli
Sterkt zoomet bilde fra skianlegget på Juvasshytta. De jobber for å bevare snøen lengst mulig ved å lagre snø og bruke presenning.Breen minker voldsomt for hvert år.
Svellnose, Keilhaus topp, og Galdhøpiggen på rekke og rad. Da jeg gikk på Galdhøpiggen fra Spiterstulern for maaange år siden gikk jeg ikke oppom de to første toppene... Må med andre ord opp dit en tur til..
På tur ned til bilen gikk vi på andre siden av elva. Vi ble vel enige om at andre siden var hakket bedre å gå, men morsomt nye stier.

Selv om vi ikke fikk sol før etter to timer, så var vi enige om at det var perfekt vær å gå opp bratta fra Visdalen, litt kjølig vind og overskyet/tåke. Resten av dagen kunne ikke bli bedre. Sol, og vindstille. Det var dumt ikke Turid kunne blir med, men det er vel mulighet for flere turer.. Takk for den flotte turen arne (Arne Mæhlen)

Flotte bilder

Written by johanne 09.08.2022 17:29

SÅ mange fine bilder Morten!!! "Tåkebilder" fra fjellheimen gjør susen!

Gratulerer med nye totusenmetere!

Skulle gjerne ha vært med ja :-)