Vardefjell fra vest (08.08.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Vardefjell (814m) 08.08.2022 12:42
Visits of other PBEs Stutebuvegen parkering (575m) 08.08.2022 10:11

Kjørte rv 360 mot Nottodden. Etter Nautsundbrua tok jeg inn til høyre mot Holtsås stasjon. Kjørte under jernbanen og fulgte Seterdalsveien fram til bommen. Her må du via hjemmeside til veilaget betale 75.- på Vipps. Bommen åpner automatisk når du kommer ned igjen. Fulgte Seterdalsveien oppover. Tok til venstre i første vegskille. Etter 4,8 km etter en krapp høyresving kom jeg inn på Stutebuvegen og her koster det 35.- som betales med Vipps. Ikke nett ved kassa så det må betales oppe på parkeringen. Kjørte deretter 1 km opp til Stutebuvegen parkering. Stor parkeringsplass. Jeg kjørte videre opp bakken og satte bilen ved skuterparkeringen. Herfra går det skogsbilvei opp til høyre som leder inn på stien mot Einangen. Holdt til venstre i første kryss og ned til nordenden av Store Damtjønn. Her går veien nordover og treffer en lite brukt stien til til Einangen. Fulgte denne sør for Vesle Damtjønn og forbi hytta "Sorgenfri". Fortsatte østover på stien. Av og til dukket det opp blå merker. Stien er lett å følge i lyng og blåbærlyng fram til jeg krysset Stulsbekken ved Eiang. Her mistet jeg stien og det ble endel busking videre. Gpx sporet er her redigert da jeg fant bedre vei tilbake. Krysset Olavsbekk ved hytta og fulgte bekken oppover og inn i bekkedal til Nedre Djupedal. Måtte gå langt nok nord for å finne en vei til toppen som ikke var for bratt. Men bratt var det. Fint på toppen med en varde og vid utsikt. Så Gaustatoppen og Jonsknuten og havet utenfor Langesund. Brukte 2,5 time opp. Samme vei tilbake.

Avkjøring fra rv 360
Første bommen
Andre bommen
Hold til venstre her
Stutebuvegen parkering
Skuterparkering
Hytta "Sorgenfri"
Fin plass for pause
Lyngen blomstrer etter litt regn