Bail Snøhettatraversen (07.08.2022)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Snøhetta (2,286m) 07.08.2022
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 07.08.2022

Årets tur med Mari og Halvor. Buss fra Hjerkinn kl 0830, i gang fra Snøheim ca kl 9. Vi gikk kanskje litt for fort opp til Snøhetta, og var svette og gode på ryggen der oppe etter ca 1t40min. Trasket videre mot Midttoppen og skjønte etterhvert at det kom til å bli glatt i skyggesidene der det lå en del nysnø og is. Kløv ned i skaret mot Hettpiggen og prøvde å finne et fornuftig innsteg til klatringa. Ved å traversere et stykke bort i sida skulle enkelste veivalg gi grad 3- opp her, men jeg prøvde meg opp et par steder som så ut som naturlige veivalg, og dette var rimelig uaktuelt på glatta med bare anmarsjsko. Plan B var å gå tilbake mot skaret og prøve mer direkte langs eggen, som skulle være ett knepp hardere klatring, men her hadde sola fått litt mer tak så kanskje noe av isen var borte. Gikk to taulengder i rotete terreng opp her. Veldig lett klatring, hadde nok ikke brukt tau på tørt føre, men rart hvor vanskelig ting blir når det er glasert med is. Tok en rådslagning på standplass etter å ha sett litt på klatringa videre og konkluderte med at det ville være dumt å pushe det videre. God bailestemning og sjokoladekake på standplass før jeg firte Mari og Halvor 30 meter ned til trygt terreng og rappellerte selv fra et horn. Tilbake på Snøheim etter 8 timer på tur. Vi må tilbake hit på tørt føre!