GUHKIES-VAARTOE - GJERSVIKKLUMPEN - TROLLVIKFJELL (RØYRVIK) (07.08.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sveilia (563m)
Ascents Gjersvikklumpen (714m) 07.08.2022

Tur nummer to i dag. Kjørte videre på veien mot Gjersvik og parkerte ved Gjersvikveien ved Sveilia sør for Gjersviktjønna. På tur opp mot toppen passerte jeg en mengde små idylliske tjønner. Det var betydelig bedre vær på denne turen. Like før toppen var det påbegynt bygging av en gapahuk ved ei fin tjønn. Panoramautsikt fra denne gapahuken. På toppen er det en varde med ei trimbok og ei klippetang. Varden står 32 meter fra trigpunktet som er høyeste punkt. Ved trigpunktet er det en liten varde og like ved et grensemerke satt opp av Jordskifteverket. Denne er merket med JSV og en kongekrone. Fantastisk utsikt mot Limingen. Jeg gikk en litt annen rute tilbake, men jeg anbefaler ruta opp forbi tjønnene. Sola dukket opp på ettermiddagen. På østsiden av Gjersvikklumpen går det en grusvei til Trollvika, men denne er stengt for biltrafikk. Den fem kilometer lange veien kan sykles. Denne toppen har tre navn, så kjært fjell har mange navn.

Sopp også på denne turen
Ei vakker tjønn på tur opp mot Gjersvikklumpen
Siste tjønna før toppen med gapahuk i bildet
Det blir panoramautsikt fra denne gapahuken