Rondslottet (06.08.2022)

Written by kapl (Kamilla)

Ascents Rondslottet (2,178m) 06.08.2022

Etter å ha ligget i teltet i noen timer og ventet på at vær og vind skulle roe seg, pakket vi en dagstursekk og kom oss av gårde rundt kl 12.00. Det var skiftende vær I dag og meldt opp mot 18m/s i kastene. Stien på østflanken til Rondeslottet lå i le for vinden, og vi bestemte oss for å prøve på toppen.

Teltplassen var helt i vestre ende av dalen, så vi gikk i ca en time før vi begynte å skrå over mot stien som kommer fra Bjørnhollia. Vel fremme på østflanken gikk vi rolig oppover, slitne i beina etter to topper dagen før. Det var, som vi hadde håpet, ganske vindstille her. Noen vindkast innimellom, men ikke for kraftige. Vi brukte totalt 3 ,5 timer fra teltplass til toppen. På toppen blåste det godt, og snødde. Vi skrev raskt i turboka på toppen, og kom oss ned i le igjen. På veien ned fant vi et lite snøfelt vi kunne renne ned. Da vi kom ned fra østflanken og ut i Langglupdalen kjente vi på vær og vind igen. Motvind og regnskur vekslet med sol. Vel fremme etter 6 timer var vi glad for å se at teltet fortsatt stod der, og hoppet raskt i soveposen og fikk varmen.