Digerronden og Midtronden Vest (05.08.2022)

Written by kapl (Kamilla)

Ascents Digerronden (2,016m) 05.08.2022
Digerronden Sørøst (1,860m) 05.08.2022
Midtronden Vest (2,060m) 05.08.2022
Øst for Midtronden Vest (2,057m) 05.08.2022

Gikk inn til Rondvassbu fra parkering på Stryken kl 07.15. 1,5 time inn. Sekker med overnattingsutstyr. Tok ferja fra Rondvassbu kl 0900 og trasket innover i Rondvassdalen til foten av Digerronden. Her la vi fra oss en sekk, og pakket om den andre til en dagstursekk.

Digerronden 2016 moh: Gikk rett opp i ura og brukte ganske nøyaktig 3 timer til toppen. Brukte god tid og tok flere pauser. Hadde med Siko(hund) som trengte jevnlig vann, pauser og kontrollsjekk av poter. Seige bein etter å ha gått 12km med tunge sekker rett før bestigning. Falt allikevel for fristelsen om å ta Midtronden Vest også.

Midtronden Vest 2060 moh: Gikk ned øst for Digerronden og fulgte ryggen over til toppen M.V. Det var en god vei og ikke for mye løs stein. Brukte 1,5 time over inkludert lekestopp og sovetid i snøfelt med hunden. På toppen av Midtronden Vest tok vi en lang pause, det ble til og med en liten høneblund på alle 3 der oppe. Vi gikk deretter ned igjen mot ryggen vi kom fra, men skrådde sørvest ganske tidlig og fulgte en steinøys og bekk helt ned til Langlupdalen, der vi la fra oss sekken.

Avsluttet dagen med å finne en teltplass i le for vinden (liten kuling) som skulle komme neste dag.