Til Vasskarbolten og Synnalandsheia med Sol (03.07.2021)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Synnalandsvatnet P-plass (90m)
Endpoint Synnalandsvatnet P-plass (90m)
Ascents Heimste Synnalandsheia (350m) 03.08.2022
Synnalandshornet (339m) 03.08.2022
Visits of other PBEs Synnalandsvatnet p-plass (90m) 03.08.2022
Vasskarbolten (275m) 03.08.2022
Bilde #1: På vei oppover mot Synnalandshornet.
Bilde #2: På toppen av Synnalandshornet [339 m.o.h.].

Jeg har tre ganger tidligere vært på Synnalandshornet og borte ved Vasskarbolten. Først lette jeg opp bolten 22.09.18, etter å ha lest om den på Facebook-gruppa Toppturer i Nordvest. Deretter tok jeg min yngste datter med dit uka etterpå (Til Synnalandshornet og Vasskarbolten), og så tok jeg min kone med dit i April 2019 (Med konen til Synnalandshornet og Vasskarbolten). To av gangene jeg har vært der, har været vært elendig. Nå var det sol og sommer, og min eldste datter var hjemme på ferie, så jeg tenkte Vasskarbolten var et fint sted å ta henne med på tur. Vi kjørte til Brattvågen og parkerte ved enden av Synnalandsvatnet. Derfra fulgte vi grusveien forbi vassverket, og opp i fjellsida ovenfor, og fulgte så en traktorvei nordover (det er bare å følge skiltingen mot Synnalandshornet). Der veien gikk over i sti, fulgte vi rødmerkingen videre. Utsikten utover Samsfjorden, samt over til Helland-sida og Otrøya er formidabel fra denne stien. Stien deler seg et stykke fremmi der, og da tok vi en annen sti enn den jeg har benyttet tidligere (jamfør GPS-tracking), og denne viste seg å være bedre enn den andre, og ledet like fullt opp til toppen på Synnalandshornet.

Bilde #3: Utsikt mot Haramsøya. Et trist syn med alle de vindmøllene der ute.
Bilde #4: Vasskarbolten, der den sitter innkilt nede i sprekken i fjellet.

Fra Synnalandshornet la vi kursen mot Heimste Synnalandsheia, men tok av til høyre omtrent halvveis, for å legge turen bortom Vasskarbolten. Denne gangen gikk vi omtrent rett på den, for nå vet jeg jo fra tidligere hvor den var. Tidligere har det vært et slags kratt av bjørketrær i øvre ende av skaret der bolten sitter, og som har gjort den vanskelig å få øye på, men nå var noe av dette hogget bort, så vi fikk øye på skaret og bolten med det samme vi kom frem dit. Jeg tok meg en liten tur ut på bolten, for å få tatt et bilde og en liten videosnutt, før vi gikk tilbake til stien, og fortsatte i retning Heimste Synnalandsheia. Hovedstien ned mot Store Hestevatnet passerer egentlig like vest for toppen på Heimste Synnalandsheia, men denne gangen tok vi av fra hovedstien, og fulgte en mindre sti rett opp på toppen, før vi fulgte topp-platået vestover og kom oss tilbake på hovedstien.

Bilde #5: Undertegnede på Vasskarbolten.
Bilde #6: På vei mot Heimste Synnalandsheia [350 m.o.h.].

Turen videre gikk ned til Store Hestevatnet, og derfra fulgte vi stien som går langs nordsida av Store Hestevatnet bort til kanten mot Timbredalen. Ned timbredalen ligger det en vassledning fra Store Hestevatnet og ned til Vassverket i Brattvågen. Vassledninga er nedgravd, slik at den ikke ligger fremme i dagen, men dagens sti nedover Timbredalen ligger oppå fyllmassene som dekker rørledningen, og dette gjør at stien går ganske bratt nedover dalen. Vi fulgte stien nedover, men straks vi kom ned til grusveien, valgte vi å følge denne i stedet for vassledning-traséen, ettersom veien ikke er på langt nær så bratt, og dermed blir mer skånsom forn knærne.

Video: Utsikt fra selve Vasskarbolten.