Endelig Store Hestbreapiggen (05.08.2022)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Nord for Geitåholet (1,539m) 05.08.2022 10:24
Austre Hestbreapiggen (2,132m) 05.08.2022 12:15
Vest for Austre Hestbreapiggen (2,111m) 05.08.2022 12:34
Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 05.08.2022 13:02
Nord for Midtre Hestbreapiggen (2,131m) 05.08.2022 14:36
Store Hestbreapiggen (2,172m) 05.08.2022 15:14
Visits of other PBEs Geitåbue (1,470m) 05.08.2022 18:29

Værmeldinga for Hestbreapiggene var OK, så vi bestemte oss for å gjøre enda et forsøk på Store. De som har lest turrapporter fra her tidligere, vet at dette er fjerde gangen vi prøver... Tidligere har vi vært her på ski. Sekretæren har feiga ut på ryggen utover tre ganger, men det var hennes forslag at turen skulle gå hit. Insisterte da på at vi tok med tau og noe sikringsutstyr (som skulle vise seg å komme godt med, ikke bare for henne).

Kjørte inn til Netoseter, og helt opp til den øverste hytta. God plass for å parkere bilen. Surt vær, men på tur opp Netoseterlie for 'nte gang fikk vi opp varmen. Fulgte sti og de små vardene inn til Geitåbue. Denne står åpen om sommeren, så vi gikk inn og tok oss en matbit før vi starta på bakkene opp til Heksete.

Mindre enn 2% nedbørsjanse og 30% lave skyer... Vel... Skodda lå tjukk og det var ikke mye vi så. Det begynte også å regne, og gikk over til snø når vi kom lengre opp. Her lå også nysnøen. Hmmm...Dette lovet ikke så godt. Steinene var sleipe, og vi brukte lang tid da vi måtte trå forsiktig for ikke å gli.

Da vi kom til eggen utover mot Store, blåste det kraftig. Både topplua og hanskene hadde kommet fram allerede, men nå var det faktisk behov for dunjakka under skalljakka - og Sekretæren hadde rim i flettene (vi snakker 5. august altså).

Tok på seler og tau, og ga oss i veg utover eggen. Det var fryktelig sleipt på grunn av nysnøen. Satte noen mellomforankringer her og der, og på de to mest utsatte punkta ville Turplanlegger også ha sikring (kun for at det var så sleip altså ;)), så vi etablerte standplass. Som kjent - når Pompel og Pilt begynner med taubruk - da går tida...

Kom oss tilslutt over, og da var det greit å rusle opp på Store. ENDELIG!!! Sola titta endelig fram, og tørka steinene noe. Vi fulgte toppen av breen fra skaret og et stykke bortover. Litt usikker på om vi tok oss opp på eggen igjen på riktig plass, men vi kom oss videre uten de store utfordringene. Brukte tauet kun på det smaleste punktet, der man også må klyve opp på en forholdsvis stor blokk. Vel tilbake på Midtre. Ikke noe nevneverdig sirkus, verken fram eller tilbake - sjøl med disse forholda. Utrolig hva sele og tau gjør med hodet på en ellers høydesvak Sekretær. All honnør til Turplanlegger som bærer med seg sikringsmidler han strengt tatt ikke har bruk for (Sekretæren bar tauet sjøl da ;)) - og legger til rette slik at den engstelige turkompisen hans kan få gjøre noe av det hun liker aller best :)

Vi gikk ned fra Hestbreapiggmassivet mellom Austre og Midtre. Prøvde å finne flest mulig snøfelt, da vi begynte å bli lei av glatt gråstein. Greit fram til Geitåbue igjen, men jammen er det druge vidder her! Det visste vi jo for så vidt da, begynner å bli nokså kjent ;) Siste rest av matpakka ble inntatt ved Geitåbue før vi satte i gang med sjarmøretappen.

Fikk se en flokk med ammekyr som lå å kosa seg. Snakka til dem på lang avstand, men de var sosiale. Hele flokken reiste seg og kom etter oss. Turplanlegger mente det var fordi Sekretæren hadde snakka til dem med "kustemma" si. Litt lengre nede kom det sauer springende mot oss fra alle kanter. De fulgte også etter oss. Ble komisk til slutt. Trivelig når dyra er så sosiale - det tyder på at det har det godt der de kommer fra :)

Fulgte stien, i all hovedsak (noe busching ble det) - ned til bilen. Vi brukte nesten 11 timer - noe som nok er i overkant av tidsbruk for en slik tur. Hadde nok korta ned tida med minst to timer om det ikke hadde vært regn og nysnø (og til tider snøstorm). Spiller ingen rolle. Vi har vært på Store Hestbreapiggen (som har vært vår Nemesis) - ENDELIG!! Litt bedre stemning i bilen hjem nå, enn sist vi kjørte fra Netoseter ;).

Sekretæren i konsentrasjon bortover eggen. Ser du godt etter, ser du at hun smiler ;)

Spektakulært bortover her altså. Denne eggen er undervurdert.

Varden på Nord for Midtre

Så glad blir man når man endelig kommer seg på Store Hestbreapiggen

Sekretæren som brefører. Her hadde vi kommet oss forbi det bratteste partiet.

Turplanlegger snart tilbake på Midtre. Bildet viser også litt om hvordan forholdene egentlig var.

Her ligger deler av skavlen som har falt ned. Snakk om naturkrefter!