Storsmeden og Steet (05.08.2022)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Spranget (1,086m)
Endpoint Spranget (1,081m)
Rondvassbu (1,173m) 05.08.2022 17:27
Spranget parkering (1,080m) 05.08.2022 18:26
Spranget utsiktspunkt (1,080m) 05.08.2022 18:27
Dagstur sammen med Hans Thorvald. Traff Hans Thorvald på Tretten og kjørte sammen til Spranget. Her var parkeringsplassen nesten helt full, men vi fant heldigvis en plass. Målet for turen var i første rekke Storsmeden, som jeg manglet på Rondane 2000-lista, dernest Steet som ingen av oss hadde vært på. Ved parkeringsplassen var opplyst om at brua over Ula var stengt for all ferdsel, men da den ikke var fysisk helt sperret, regnet vi med at det ikke var noen fare for oss, og gikk følgelig innover på vestsiden av Ula, på godt råk forbi Rondheim og Krokåtbekkbue. Fortsatte videre et godt stykke på godt råk, som etterhvert ble borte, og det ble å gå i delvis steinrøys og lettgått terreng, til vi kom på det ikke vedlikeholdte turistråket i Kaldbekkbotn. Fulgte så dette til skaret mellom Storsmeden og Steet. Satte fra oss sekkene her. Her tok vi en matpause, før vi gikk videre opp på Storsmeden. En grei oppstigning hvor hendene flere steder måtte tas i bruk. Fra toppen gikk vi så bort på sekundærtoppen, Nord for Storsmeden 2001 moh, litt småklyving her også. Nede igjen i skaret ble det på igjen med sekker før vi startet oppstigningen til Steet. Hadde tenkt muligheten av å gå videre fra Steet til Ljosåbelgen, men droppet dette, og satte på ny igjen sekkene litt opp for skaret. Veldig lett oppstigning, først til fortoppen, Nord for Steet 1885 moh, og like lett opp på Steet 1996 moh, som altså mangler 4 meter for å komme i det gode selskap. Veldig fin utsikt her som på Storsmeden. På tur opp hadde Hans Thorvald bestemt seg for å gå om sørtoppen, 1897 moh, på Trolltinden. Denne var jeg på sammen med Jan Arne i fjor, og følte ingen trang til å gå denne omvegen. Derfor ble det joggetur på Hans Thorvald fra Steet og om 1897 toppen på Trollronden, til han nådde igjen meg, da jeg kom ned i Fremre Kaldbekkbotn. Bestemte oss for å gå om Rondvassbu på tilbakeveien. På Rondvassbu var et yrende liv, utrolig mye folk. Tok en lang matpause her, før vi leide sykler, kr.125 pr.person. Var heldige og fikk gode sykler. Dette ble årets første sykkeltur, litt tung motbakke i starten, men etter noen hundre meter gikk det som en drøm ned til parkeringsplassen ved Spranget. Fortsatt helt fullt, og det sto biler parkert i veikanten langt nedover. En fantastisk flott tur. Kaldt da vi startet på Spranget, med litt tåke på toppene, som ble borte fort. Litt kald trekk, men ble varmere utover dagen, og på Rondvassbu var det godt og varmt i sola. På tur hjem stoppet vi litt før Mysuseter og gikk på Ranglarhøe.