Ørsta: Saksa, 10 år siden sist :-) (05.08.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Urke (30m)
Endpoint Urke (30m)
Ascents Sør for Saksa (1,045m) 05.08.2022 15:15
Saksa (1,073m) 05.08.2022 15:37
Visits of other PBEs Bentebu (365m) 05.08.2022 13:15

Idag var det meldt bra vær på Urke og Saksa. Det ble ikke helt som antatt!

Vi dro fra småregn på Eid, ennå tettere i Hornindalen. Det lettet mot noen av toppene da vi kjørte nedover Norangsdalen. Saksa var i sikte og mens vi kledde på oss kom det en skikkelig byge deisende. Vi ventet en stund, men ikledd regntøy, la vi i vei etter en halvtime. Det småregnet og ble etterhvert opphold. Skylaget kom og gikk desverre, men det var mildt og greit allikevel. Vinjar var litt lei etter vi startet oppover stien etter Bentebu. Det var mye folk i stien, som i dag var særs gjørmete og stygg. Humøret lettet heldigvis etterhvert og vi både tok igjen og holdt følge med andre voksne turgåere oppover. Like før toppen kom desverre ennå en regnskur, litt dumt, fordi det ble ganske vått og småglatt i skaret mellom fortoppen og høgste. Jeg sjekket ut ruta og fant ut at det gikk greit å gå bort til hovedtoppen med forsiktighet. Det var ikke mange andre som gikk videre, kun en annen kar som fulgte etter. Flott skue fra toppen da det ble god sikt til tider. Vi fikk heldigvis en tørr stund på fortoppen før vi returnerte.

Etterpå, kjørte vi mot Ferjekaia på Leknes, der var desverre 45 min til neste rute over til Sæbø, så vi endte med å kjøre til Sykkylven og derfra videre mot besøk hos Linda og familien i Ålesund.

Det ble en veldig kjekk tur, tross litt grått og vått innimellom, og særs gjørmete sti :-)

Nokre værer på beite
Bentebu
Nesten oppe på fortoppen
Ned mot skaret, sleipt og glatt