Rundtur på Eidsfjell m/Hans Petter - Nore og Uvdal (05.08.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Roe p-plass (852m)
Endpoint Roe p-plass (852m)
Ascents Eidsfjell (1,333m) 05.08.2022 12:39
Eidsfjell Nord (1,323m) 05.08.2022 13:35
Eidsfjell Nordvest (1,300m) 05.08.2022 14:01
Nordvest for Fallstjønn (1,270m) 05.08.2022 14:44
Sørvest for Fallstjønn (1,263m) 05.08.2022 15:15
Smylinatten (1,138m) 05.08.2022 16:08
Visits of other PBEs Roe p-plass (852m) 05.08.2022 10:58

Veldig lenge siden Hans Petter og jeg hadde vært på tur sammen, men nå skulle det endelig klaffe igjen. Turen til Eidsfjell hadde jeg nettopp spart igjen til en gang jeg fikk turfølge, og med dagens gode værvarsel var det lett å velge turmål.

Toppen av Eidsfjell er synlig fra fylkesvei 40 langs Kravikfjorden og Norefjorden nedi Numedal. Etter hvert var det blitt mange kjøreturer på denne veien hvor jeg hadde skuet opp mot dette fjellet. Og med drøyt 1000 meter høydeforskjell opp til toppen tenkte jeg at det ville være en flott opplevelse å stå der oppe og se ned i dalen.

Vi kjørte opp til den lille parkeringsplassen ved Roe. Der var det en bil da vi ankom, og mens vi skravlet og gjorde oss klare for tur, kom to biler til. Så plassen var vel nesten fylt opp med biler da vi begynte å rusle oppover. Først på vei et lite stykke, og så god sti videre oppover i skogen. Etter hvert kom vi opp på snaufjellet, og stien fortsatte å være tydelig hele veien til toppen av Eidsfjell (1333). Langs Fallstjønn valgte vi stien nede ved vannet, men her gikk det også en alternativ sti litt høyere oppe mot ryggen på østsiden av av vannet. Denne alternative stien er ikke stiplet inn på Norgeskart (men ses på OpenStreetMap).

Eidsfjell har nok en del besøk, og på en så nydelig dag som dette var det ikke overraskende flere andre på tur til denne flotte toppen. Mens vi var ved toppunktet ble vi sittende å skravle med 6-7 andre. Noen hadde hytte i nærheten og var godt kjent på dette fjellet, mens andre, som oss, var her for første gang. Felles for alle var at vi uansett lot oss imponere av den fabelaktige utsikten denne toppen gir. Endelig kunne vi stå å se ned i Numedal, mot fylkesveien og fjordene langt, langt der nede. Ellers var det kjente fjell å se i det fjerne i flere retninger. Eidsfjell innfridde så absolutt, og var en av de flotteste toppene jeg hadde besøkt på en stund.

Hans Petter var ikke vanskelig å be da jeg ytret ønske om å utvide turen ved å ta en ekstra runde på dette fjellpartiet, og ikke bare gå samme vei ned igjen med en gang. Han er jo en fjellmann, og elsker å vandre i fjellet og naturen for øvrig som meg. Så da ble det en sving via flere mindre topper, og vi fikk se mer av naturen her før vi fant tilbake til stien vi hadde fulgt oppover. Underveis på returen tok vi i tillegg en avstikker bortom Smylinatten (1138).

På vei mot parkeringsplassen. Her er vi ved Dalset, og ser Eidsfjell (1333) bakerst, rett over grusveien. Den flate toppen til venstre for Eidsfjell, er Smylinatten (1138).
Vi gjør oss klare for tur på parkeringen ved Roe. Veien man følger fra start forsvinner oppover i skogen til venstre.
På stien mot Eidsfjell (1333), som ses i bakgrunnen nokså midt i bildet.
Vi nærmer oss toppen av Eidsfjell (1333). Toppvarden kan skimtes øverst nesten midt i bildet.
Stor varde på toppen.
Utsikt nordover fra toppen. Nokså midt i bildet ses Norefjorden, langt der nede.
Hans Petter ved toppvarden på Eidsfjell (1333). Bildet er tatt mot nordvest.
Utsikt nedover Numedal fra toppen av Eidsfjell (1333).
Utsikt sørover fra toppen av Eidsfjell. Vannet nokså midt i bildet er Fallstjønn. Langt bak og helt til høyre ses Gaustatoppen.
Vandring mot Eidsfjell Nord (1323), som er toppen midt i bildet.
Vi står på Eidsfjell Nord (1323). Bak og litt til venstre ses Eidsfjell (1333) hvor den store toppvarden er godt synlig.
Vandring på en liten sti sørøstover mot de to toppene vest for Fallstjønn. Den tydelige kollen til venstre er Nordvest for Fallstjønn (1270).
Vi har en pause på toppen Nordvest for Fallstjønn (1270). Bak og litt til venstre er Eidsfjell (1333).
Hans Petter godt fornøyd på turens siste topp, Smylinatten (1138). Bildet tatt mot nordøst.