Befjell Froland, Himmelsyna Birkenes og Ansmyrheia Tvedestra (26.09.2014)

Written by Line GSM

Ascents Ansmyrheia (261m) 26.09.2014
Befjell (658m) 26.09.2014
Sør for Himmelsyna (645m) 26.09.2014
FROLAND – BEFJELL 658 MOH.
Jeg knota fælt for å finne parkering og endte opp på motsatt side av veien omtrent der veien til hyttefelt tok av. Det var bom der, og jeg tok ikke sjansen på at den skulle stå oppe. Det ble trasking på grusveien til topps i hyttefeltet, og derfra var det rødmerket sti helt til toppen. Kjempefin sti, godt merket og bare noen få bløte partier. For hver km var det en kasse på et tre med et bilde og hvor langt igjen til toppen. Det blåste bare mer og mer innover, og på toppen var det skikkelige kast. Toppens høyeste punkt hadde bare noen steiner på svaet og en råtten trig. mast. Noen meter lengre ned var det en diger varde, turkasse og infoplakat. Fin utsikt. Tilbake samme vei. 15 km, 3 timer 10 min.
BIRKENES – HIMMELSYNA, SØR FOR 645 MOH.
Det var ikke lange biten å kjøre fra Frolands høyeste. Fortsatte bare innover forbi Risdal og et par km oppover langs elva. Parkerte i krysset der bomveien tok av til bruket Liane. Men det var ingen bom før et par km oppi lia. Gikk oppover, og etter Liane ble det ble slutt på grusen og mer gress og jord, og før jeg var oppe på flata var det bare traktorvei. Gikk litt innover myra før jeg tok opp skogen til venstre mot toppen. Mye lyng og gress. Vel oppe blåste det skikkelig, gikk i bakken en gang, og det kom i kast. Selve toppen var en stor tilfeldig varde/steinhaug med treskilt i midten med diverse navn. Noen meter lengre sør ligger høyeste punkt i Birkenes, markert med noen steiner på svaberg. Ned igjen gikk jeg omtrent samme vei. 11 km, 2 timer 25 min. Tvedestrand neste.

TVEDESTRAND – ANSMYRHEIA 260 MOH.
Jeg kom fra Nes Værk og forbi golfbanen. Tok feil grusvei først, og skjønte det da jeg kom til et tun, og videre var det bare traktorvei. Tok neste grusvei i stedet og parkerte litt uti skogen like etter å ha krysset høyspenten. Jeg gikk på GPS, veldig kronglete først og så litt bedre. Fant toppen lett, ikke mye til toppunkt. Tre steiner oppå hverandre i lyngen. Like nedenfor var et sammenrast skur, og på svaet nedenfor én bolt etter trig.mast. Tilbake igjen gikk jeg lengre vest og kom innpå en traktorvei som jeg fulgte til grusveien. Kom ut nesten en km lengre vest. 3,7 km, 1 time.