Solhomfjell, Espehaugen og Hovdefjell (25.09.2014)

Written by Line GSM

Ascents Espehaugen (243m) 25.09.2014
Hovdefjell (525m) 25.09.2014
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 25.09.2014
GJERSTAD – SOLHOMFJELL, PUNKT ØST FOR 588 MOH.
Kom fra Elverum via E 18 og Gjerstad. Parkerte på en grusplass ved hovedveien på Heiland istedenfor å kjøre 700 meter inn en humpete grusvei til den sluttet i en parkeringsplass. Det var treskilt med Solhomfjell og avstander overalt, og fin blåmerket sti innover. En del bløte partier og litt opp og ned. Ca. 1 km før toppen tok jeg opp svaberget og kom rett på grensemarkeringen for høyeste punkt i Gjerstad. En varde i en skråning ved en fjellbjørk på et sva. Fin utsikt. Samme vei tilbake. 9,9 km, 2 timer 10 min. Risør neste.
RISØR – ESPEHAUGEN 243 MOH.
Jeg kom fra E 18 og kjørte innover til like før Eksjøvannet. Tok av en grusvei ca. 500 meter og parkerte i første kryss der veien var stengt med bom. Gikk noen hundre meter og fant en utydelig traktorvei som gikk litt sikk-sakk opp bratta. Nesten oppe ble veien borte, og jeg gikk i lyng, gress og kratt under høyspenten og videre opp i mer åpen skog. Høyeste punktet lå litt inne på flata, et sva med en liten varde og en gammel trig. bolt. Null utsikt, bare trær. Ned igjen samme vei. 2,4 km, 35 min. Vegårshei neste.
VEGÅRSHEI – HOVDEFJELL 524 MOH.
Kom fra Risørs høyeste via Vegårshei. Kjørte grusvei innover til Ufsvatn og tok av hovedveien der det sto Gisletveit på et skilt. Kjørte bare noen hundre meter og parkerte der en stengt traktorvei tok av. Etter et par hundre meter tok grusveien av til Hovdefjell, Televerket sin vei stengt med bom. Det var ca. 3 km opp, og etter hvert svinger og bratt. Skremte opp en diger tiur i en 90 graders sving bak en stein. Vanvittig høy mast på toppen og to store bygg, og noen mindre antenner. Flott utsikt nordvest der det var sva. Samme vei tilbake. 6,6 km, 75 min.