Lettgått til høyeste punkt i Salangen og Sørreisa (03.08.2022)  5

Written by Stigun GSM

Start point Lynghaug parkering (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Hjerttinden (1,381m) 03.08.2022 13:28
Visits of other PBEs Bardufoss (80m) 03.08.2022 08:08
Lynghaug parkering (165m) 03.08.2022 08:58

Etter en hviledag med sipregn kjørte Knut Sverre og jeg fra Setermoen via Andsvatnvegen og tok av til venstre mot Rabbås og kjørte inn til Lynghaug parkering med sikte på bestigning av Hjerttinden, som ligger på grensen mellom Bardu, Salangen og Sørreisa, og er kommunetopp i de to sistnevnte. På god vei og senere traktorvei første par km, deretter på lettgått jordsti sørover den brede ryggen øst for Rabbåsdalen og som danner en nordlig forlengelse av nordryggen til Hjertttinden; lenger oppe kalt Veidfjellet. Reinroseheier over mange hundre meter, helt sikkert litt av et syn i begynnelsen av juli!

Sørover Veidfjellet med Hjerttinden godt synlig, men skal en del ned før selve Hjerttinden

Stien gikk atskillige høydemeter ned før vi etter kryssing av elv fra dalsøkket mellom Hjerttinden og Hjerttindtuva tok bratt opp et skar mellom noen kampesteiner i nordenden av nordryggen til selve Hjertinden. Matpause i le av steinene; blåste kraftig her, og det meste av tøy kom på. Videre på fortsatt god og lettgått sti et kort stykke i vestflanken av Hjerttinden før stien svingte opp på den brede nordryggen av Hjerttinden. Nokså kraftig vind i mot, anslagsvis 10-12 sekundmeter
Opp den litt dryge nordryggen. Finnsnes og Sørreisa i bakgrunnen.

Den markerte toppknausen nærmet seg sakte men sikkert og snart kunne vi sette våre ben på Hjerttinden 1381 moh.
Postkasse under toppknausen. Legg merke til den hjerteformete steinen!
Høyest i Salangen og Sørreisa

Bedring i været med mindre skyer og noe mindre vind mens vi var i toppområdet, og vi bevilget oss en ny matpause like nord for toppen i god le for vinden fra sørlig kant.
Utsikt sørlige Senja. Kvænan noe til høyre for midten av bildet
Utsikt sørvest. Midt i bildet topper på Andørja, til høyre for midten Løksetindmassivet
Halvzoom mot forgårsdagens turmål Løksetinden
Istindane ved Setermoen tåler litt fokus de også!
Toppen  sett fra vårt lune lunsjsted
Toppen sett fra vårt lune lunsjsted
Bedring i været idet vi forlater Hjerttinden

Kom etter hvert flere andre turgåere opp til toppen, bl.a. et par som var temmlig lett påkledde i den kalde vinden; de holdt da også et rimelig høyt tempo.
Ned igjen samme vei, og nå tilskyende igjen og tilløp til litt nedbør. Forsynte oss av deilige molter før de siste par kilometrene ned til bilen.
En flott tur i innbydende og lettgått terreng med variert og frodig natur og rik flora. Registrert antall høydemeter kan synes noe høyt, skyldes muligens den friske vinden. Litt trekk for kald vind og noe tåkeskyer i starten, men et sterkt terningkast fem!
Tusen takk til Knut Sverre for nok en flott topptur i Troms! Dette ble vår siste tur sammen på en særdeles innholdsrik og vellykket uke med mange spennende bestigninger og en mengde inntrykk!