Rødfjellet (02.08.2022)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Rødfjellet p-lomme (674m)
Ascents Rødfjellet (841m) 02.08.2022 13:48
Visits of other PBEs Rødfjellet p-lomme (680m) 02.08.2022 13:13

På hjem fra Gråhøgda lette jeg etter noen lette tilgjengelige pf100-topper med kort gåavstand. Valget falt på Rødfjellet som var merket med sti helt til toppen. Grei vei bortsett fra siste km som helt bør kjøres med en SUV eller liknende, men med forsiktigkjøring gikk det fint bort til merket P-lomme og stistart.
De første 4-500 m var stien veldig fint. Men plustselig på første myra forsvant stien til venstre for kartmerket sti og jeg ble litt usikker på om stien egentlig går lenger til venstre. Valgte å gå ut i terrenget og følge sånn noenlunde kartmerket sti mot toppen. Det var greit, men tungt å gå i lyngen oppover og denne turen ble derfor betydelig tyngre enn forventet.
Gikk først bort til masta på sørsiden av ryggen, og ruslet langs ryggen opp til toppunktet. Som vanlig ses Sølentoppenen godt, og denne gangen ganske nært fra vest. Fulgte så ganske tydelig sti videre bortover og nedover ryggen, men valgte så å brekke rett nedover og manøvrere meg mellom myrene. Det er jo atskillig lettere å gå nedover lyngen. Traff på ganske greit og var nede etter ca 1.10t. Da kom også dagens første regndråper, så værmeldingen stemt ganske bra.

Startsted. Ikke beste veien siste 1 km
Tårnet sør for toppen
Toppunktet
Mot Sølen fra ny vinkel og ganske nært. Jeg mangler jo sør-og nordtoppen
Mon tro hva slags sopp dette er