Blæja i Vanylven og Synnevahornet i Vågsøy (19.09.2013)

Written by Line GSM

Ascents Blæja (1,143m) 19.09.2013
Sankta Synneva-hornet (689m) 19.09.2013
VANYLVEN – BLÆJA 1143 MOH.
Kjørte til Åmelfoten og lette etter gammel setersti til Dansen seter, men det ga jeg opp etter å ha kjørt att og fram forbi de siste husene uten å se noe som helst av antydning til sti. I stedet ble det å kjøre opp den heftige veien opp til damanleggene ved Storlidvannet. Det sto varselskilt ved siste gården: Stigning 1:5, fare for glatte partier. Hadde tenkt å unngå å kjøre opp, men beina var vonde også, og det gikk bra både opp og ned. Måtte kjøre i 1.gir enkelte partier, sykt bratt og korte og krappe svinger. Kjørte inn til Dansarvatnet og over demningen og parkerte der. Gikk den siste biten til setra. Valgte å gå ryggen mot toppen, Kjerringane. Bratt først, så slakt et stykke og så bratt igjen og kronglete bortover gress- og steinegg. Men ingen problemer. Siste biten til toppen var gress og lettgått ur. Stor og fin varde med trimkasse. Flott utsikt, men også i dag tunge skyer med nedbør i sørover. 1 time 35 min opp. Ned igjen fulgte jeg blåmerking rett vest ned til bandet og så langs Danselva og tilbake til bilveien. Lettgått gressterreng. Totalt 8,9 km, 3 timer, 600 høydemetre.
VÅGSØY – SYNNEVAHORNET 689 MOH.
Kom fra Nordfjordeid og parkerte på markert parkering på motsatt side av veien der det tok av grusvei til et vannverk i Austadalen (like ved avkjøring til Selje fra veien til Måløy). Gikk veien til ende og videre på merket sti til toppen. Merket av YNT. Litt opp og ned og hit og dit, men fin sti. Passerte noen fine gamle steinhus i tregrensa. Fin utsikt til Stadtlandet og Selje og innover Nordfjorden. Sørover var det tunge nedbørskyer så jeg fortet meg med å ta bilder. Det regnet til og fra på returen. Totalt 8 km, 1 time 11 min opp og 1 time ned. Ca. 550 høydemetre.