Topptur ved Fallbekkvatnet (18.10.2018)

Written by towa (Tore Wærnes) GSM

Start point Fallbekkvatnet (1,124m)
Endpoint Fallbekkvatnet (1,125m)
Ascents Storbekkhøa Nordvest II (1,275m) 18.10.2018
Tverrdalsfjellet (1,279m) 18.10.2018
Tverrdalsfjellet Ø (1,089m) 18.10.2018
Visits of other PBEs Storlia Parkering (620m) 18.10.2018

Fjelltur i oktober kan by på skiftende vær. Jeg satset på fint høstvær, men fikk en tur med snø og vanskelige forhold. Jeg hadde plukket ut et lite vann sørøst for Fallbekkvatnet som leirplass.
Første dag ble benyttet til å komme meg opp til camp. Parkerte bilen ved Storli og benyttet sykkel den første kilometeren inn til merket sti opp langs Lona. Fulgte stien opp til Lontjønna og gikk derfra i bratt terreng opp i retning Fallbekkvatnet. Det var flott høstvær og jeg fant en kjempefin teltplass med utsikt mot Fallbekkvatnet og Neådalen.

Lontjønna på vei opp mot camp ved Fallbekkvatnet.
Fint høstvær med tung sekk opp mot camp ved Fallbekkvatnet.
Camp etablert med flott utsikt mot Fallbekkvatnet og Neådalen.

Dag to startet med snøvær og jeg måtte revurdere mine ambisiøse planer om å bestige mange topper. Jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk på Tverrdalsfjellet. Jeg ville da også passere en jakt-/fiske-bu i nordenden av Fallbekkvatnet. Det er alltid lurt å kjenne til mulige nødløsninger i dårlig vær. Dagen skulle avsluttes med en "smultring" nordøst for camp.

Tverrdalsfjellet og dagens første turmål i sikte.
Jakt-/fiske-bu ved nordenden av Fallbekkvatnet.
Utsikt utover Neådalen med Neådalsnota og Neådalspiken.
Fallbekkvatnet med utsikt mot Storbekkhøa Nordvest; dagens andre turmål.