Spektakulært til Løksetinden Dyrøy kommune (01.08.2022)  6

Written by Stigun GSM

Start point Løksa parkering (65m)
Endpoint Løksa parkering (63m)
Ascents Løksetinden nord (1,201m) 01.08.2022 16:55
Løksetinden (1,240m) 01.08.2022 17:23
Visits of other PBEs Løksa parkering Mjåsundveien (52m) 01.08.2022 12:10
Løksetinden stistart (65m) 01.08.2022 12:12
Etter gårsdagens flotte, men drøye og noe ensformige tur i timesvis med ur til Rohkunborri dro Knut Sverre og jeg av gårde med atskillig forventning via Setermoen og Sjøvegan til parkering ved Løksa parkering noen få km vest for Løksebotn. Dagens mål var forlokkende Løksetinden, som stolt kneiser mer enn 1200 meter over Salangen. Været var helt strålende; sol og 21gr da vi passerte Sjøvegan. En liten flokk med niser eller delfiner lekte seg nær fjordbredden like ved Løksebotn, liksom for å understreke at dette skulle komme til å bli en dag utenom det vanlige.
Løksetinden fra Sjøvegan. Aksla hvor vi gikk opp ca midt i bildet

Stistart knappe hundre meter øst for Løksa parkering med infoskilt like ved stistart. Ganske bratt opp frodig løvskog, senere mer åpent. Godt og varmt, og svetten rant i strie strømmer. Deretter nokså flatt over langstrakte myrpartier til østflanken av Aksla.
Vedvarende bratt opp Aksla
Mot Salangen og Andørja. Norges høyeste øytopp Langlitinden midt i bildet.

Meget bratt opp på selve Aksla fra nordøst og nesten like bratt videre oppover Aksla i sammenhengende ca 400 høydemeter før det ble atskillig slakere stigning over vel 800 moh, hvor vi gikk rett mot toppområdet som fortsatt lå drøye 400 høydemeter over oss. Svært varmt oppover Aksla, hvor solen hadde stått rett i mot i mange timer, og litervis med væske og lett bekledning var nødvendig. Meget god rødmerking hele veien!
Aksla unnagjort. Hovedtoppen til venstre, 1237-toppen til høyre.

Vi svingte deretter mot høyre/nordvestlig retning og fulgte et godt stykke langs brefonna som ligger øst under stupkanten av Løksetindeggen. En liten flokk med reinsbukker med meget imponerende gevir kjølte seg ned i snøen; ingen tegn til skrantesyke der i gården!
Travers under brefonna. Sjøvegan i bakgrunnen.
De synes å ha gode forhold reinsbukkene under Løksetindeggen!

Under eggen her skygge og litt kald vind, noe som endret seg radikalt da vi omsider rundet opp på eggen i nordøst til solskinn og nesten vindstille, og snart var vi oppe på Løksetinden Nord. Og for en utsikt; Hele Senja og vestenfor her Andenes. I sørvestlig retning hadde vi lenge sett Andørjas fjell og enda mer sørlig fjell i Lavangen med Reitetinden som den høyeste. I sørøst dro vi kjensel på bl.a. Spanstinden som vi begge har vært på. I nordøstlig retning kunne vi se bl.a. Hjerttinden med den karakteristiske knatten på toppen og i det fjerne mener vi bestemt å kunne skimte Jiehkevarri!
Men, vi skulle videre nå i beint sørlig retning langs Løksetindeggen og studerte på hvordan vi skulle angripe den videre bortover. Enkelt bort til nordøstryggen av Løksetinden 1237(postkassetoppen). For klyving over denne kunne vi ikke se noen opplagt trase, bare bratte skrenter og kløfter som så litt gufne ut (på returen oppdaget vi den opplagte traseen litt mer til venstre/øst på 1237-toppens nordøstside) Vi valgte derfor å traversere i vestflanken under 1237-toppen, enkelt i starten i ikke veldig bratt ur, videre litt criss-crossing opp delvis vegetasjonskledde hyller og delvis små snø/is-felter; ikke veldig vanskelig dette heller, men falle skulle man helst ikke. Snart var vi framme ved skaret mellom 1237-toppen og hovedtoppen på 1240 moh og så straks en godt skjermet renne som gikk på skrå i retning toppen. Videre herfra på vegetasjonskledde relativt smale hyller i nordvestflanken av eggen med gode tak for hendene helt til den (for en såpass spektakulær tinde) litt stusselige toppvarden.
Høyest i Dyrøy!
Løksetinden 1240, høyest i Dyrøy
Retning vesttoppen
Mot Dyrøy og Senja(bak)
Halvzoom mot Kvænan
Fra hovedtoppen mot 1237-toppen. Nordtoppen helt til venstre.

Utsikten var bare fantastisk, og er beskrevet tidligere i rapporten. Litt mer disig sør/vest-horisont nå enn en liten time tidligere ifm med lavtrykksområde som sakte nærmet seg fra sør. Ble ikke veldig lenge på toppen; tok samme veien ned til skaret mellom hovedtoppen og 1237-toppen. Her ville Knut over 1237-toppen mens pinglete meg ønsket den antatt mer "trygge" ruten i vestflanken av 1237-toppen som vi hadde fulgt opp. Jeg kom imidlertid noe for høyt opp i flanken, og det ble til at jeg likevel fulgte Knut over det smale noe eksponerte partiet på vestsiden av 1237-toppen opp til denne. Resten var greit og ned igjen fra 1237-toppen fant vi først nå tråkket som vi ikke hadde sett på bortoverturen; et sted litt småutsatt med noen bratte gruspartier hvor det var lagt ut et tau, men med forsiktighet klarte vi oss uten dette; og vips var vi nede på den brede ryggen videre mot nordtoppen. Knut hadde hatt rett; det gikk raskere OVER 1237-toppen enn å traversere i vestflanken!
Tilbakeblikk mot hovedtoppen. Skjermet renne- formasjon litt til venstre for bildesentrum. Toppvarde helt til høyre.
Oppgang fra nordøst til 1237-toppen til venstre i bildet

I fortsatt varmende kveldssol inntok vi resten av nistepakken på nordtoppen før vi for alvor begynte nedturen. Her sparte vi mye tid på å følge snøfelter i brefonna under toppeggen helt ned til ca 900 moh. Greit videre nedover Aksla nå i mer turvennlig temperatur enn på den feberhete oppturen, over myrområdene og ned til bilen. Rakk også med få minutters margin helt OK varmrettsmåltid i Sjøvegan.
Dette var en alle tiders tur til en spenstig utsiktstopp, attpåtil kommunetopp og pf-1000 topp; soleklar sekser igjen! Tusen takk til Knut Sverre for nok en uforglemmelig tur; du er tøffere enn toget!
Fjellarve

Bra jobba gutter!

Written by uglefisk 08.08.2022 18:33

Skulle selv ta denne på Nord-Norge reisen våres, så kjekkasen der får jeg ha tilgode :)

Sv: Bra jobba gutter!

Written by Stigun 08.08.2022 20:09

Takk for hyggelig kommentar, Paal Andre! For å sitere en kjent trubadur, denne tar du om ikke med hodet under armen så med armen i bind :) Noe å glede seg til uansett!

Herlig!

Written by vemundmathiesen 08.08.2022 14:18

Fantastiske bilder fra min andre hjemkommunes flotteste tind! Det er etter min erfaring lite som slår denne turen utsiktsmessig, særlig i sånt vær som dere hadde. Gratulerer med en fin tur :)

Sv: Herlig!

Written by Stigun 08.08.2022 18:21

Takk for trivelig kommentar, Vemund! Ja, dette var creme-de-la-creme tur på alle måter, forstår meget godt at alle som har et forhold til dette fantastisk flotte fjellet rangerer det meget høyt! En tur man gjerne kunne gåttt igjen men; ars longa; vita breve :0