Storhaugen (01.08.2022)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Søre Espevika (2m)
Endpoint Samme (2m)
Ascents Storhaugen på Seløya (111m) 01.08.2022 14:27

Storhaugen

Etter en rask tur innom Barmehovda parkerte jeg ved bommen i Søre Espevika. Pack raften var festet på sekken og jeg håpte på sti over til andre siden av Flornes. Fulgte først grusveien og tok etter ca 700m inn på stien mot Frueøyvika. Her gikk det noe som kan ligne på en svak og gjengrodd sti mot hytten nedenfor Skiftesvatnet. Greit å finne veien, men mye vegetasjon. Kom "baksende" ut av skogen til en meget koselig hytte hvor det var god plass til å få luft i pack raften.

Her går det sti inn mot iallefall noen av disse hyttene.
En koselig plass å padle ut fra.

Padleturen over til Seløya tok rundt 20 minutter og jeg fant en ok plass å sette fra meg raften. På grunn av terrenget så ble det litt sikk sakk opp mot toppen, men jeg kunne følge skogsvei store deler av veien. Mye bjørnebærkratt gjorde at jeg måtte se litt hvor jeg satte beina. På toppen var det finfin utsikt i finværet, men jeg gjorde rask helomvending og tok meg samme vei ned igjen til raften. Litt lettere å padle tilbake igjen da vinden og bølgende kom fra nord. Fra hytta gikk det sti opp til sørenden av Skiftesvatnet, men ikke videre. Så da ble det en ny runde med baksing i vegetasjon til opp under armene for å komme meg tilbake til grusveien.

Fulgte skogsvei deler av veien på Seløya.
Noe bratt og kronglete terreng.
Toppen av Seløya, Storhovden 111 moh!
Klar for padletur tilbake til fastlandet.
Idyllisk ved Skiftesvatnet.
Seløya sett fra Barmehovda.