Nordre Stange varde, Linnekleppen, Høgestang og Bufarhaugen (24.04.2012)

Written by Line GSM

Ascents Bufarhaugen (258m) 24.04.2012
Geiteryggen (258m) 24.04.2012
Høgestang (274m) 24.04.2012
Linnekleppen (325m) 24.04.2012
Nordre Stange varde (290m) 24.04.2012
EIDSBERG – NORDRE STANGE VARDE 290 MOH.
P like før gården Svarverud på merket P-plass. Syklet låst bomvei innover langs noen vann og litt opp og ned til Hyttåsen. Derfra bratt opp skråningen og litt innover veien til en blåmerket sti tok av mot Nordre Stange varde. Gikk i en veldig våt sti, bare noen få strekker med tørt underlag. Tretårn og diger steinrøys på toppen. Klatret opp til toppen av tårnet på tre stiger, men ikke utsikt til annet enn skog og atter skog. Samme vei tilbake. 1 time 50 min totalt. Ca. 10 km sykling, 4 km på sti.
MARKER OG RAKKESTAD – LINNEKLEPPEN 325 MOH.
P på stor P-plass omtrent på kommunegrensa. Litt lengre vest tok stien av merket med hvitt skilt ”Linnekleppen 3,5”. Løp rolig innover/oppover i våt sti med mye røtter og steiner. Voldsomt til utstyrspark på toppen; gapahuk, lite hus, dass, klatrestativ, flere trebord, trollfigurer og ikke minst høyt brannvakttårn. Litt utsikt til jorder og skog rundt.
35 min opp og 30 min ned igjen. 7 km.
AREMARK – HØGESTANG 274 MOH.
Parkerte ved vannet Lille Remme noen km før svenskegrensa. God plass her. På sykkel innover låst bomvei. Etter ca. 4km tok jeg av en vei mot Djupedalog litt tilbake til det kom en kryssende sti over veien. Den fulgte jeg så sørover ryggen til toppen. Veldig fin sti på sva og barnnålsbunn. Men vått, som vanlig. Ca. 10 km sykling, 3 km løping.
HALDEN – GEITERYGGEN 258 MOH. OG BUFARHAUGENE 258 MOH.
Kjørte inn til Ørsjøen og gården Ør og videre en km til en bom. Den stod åpen, men jeg parkerte i kanten der og tok sykkelen videre. Syklet først inn til Geiteryggen som var en liten kolle med nye furutrær som var akkurat så høye at man ikke så noenting. Også et lite jakttårn på toppen, men det var så tvilsomt at jeg gikk ikke helt oppi. Videre på sykkel inn til Stenslundtjerna og kort opp skråningen til Bufarhaugen oppgitt til 260 moh. på kartet. Deretter sykkelen igjen tilbake forbi Geiteryggen og til et veikryss og innover mot Boksjøene. Syklet for langt og kom til en bom og tilbake igjen til Bufartjern som jeg ikke så bak trærne. Oppom Bufarhaugene oppgitt til 256 moh. Der var det så mye felte trær at det var vanskelig å komme fram. Hele turen tok 1 time og 50 min. Ca. 15 km sykling, 2 km trasking.