Storebottegge (30.07.2022)

Ascents Storebottegge (1,829m) 30.07.2022 09:38
Storebottegge Ø1 (1,824m) 30.07.2022 09:38
Sørøst for Storebottskardet (1,705m) 30.07.2022 09:38

Da var det endelig ferie og første uka kunne jeg bruke på ego tur med toppjakt, og jeg startet fredag rett fra jobb. Jeg satte kursen mot Hemsedal, hvor jeg aldri har vært på annet enn gjennomkjøring, så det skulle bli spennende å bli kjent i nye områder. Jeg kjørte opp Grøndalen i går, og fant en fin plass for natten, slik at jeg kunne dra rett på tur i dag.

Jeg startet på sykkel 5 kilometer inn til dit stien starter opp mot fjellet
Ved stistart var det skiltet, og stien var merket og tydelig
Jeg satte igjen sykkelen 200 hundre meter inn på stien, og fortsatte så til fots opp den bratte stien
Utsikt nedover Grøndalen et stykke opp i lia
Oppe av skogen passerte jeg denne fine fossen, og et stykke over fossen tok jeg av stien og satte kursen mot Storebottegge
Etter 9 kilometer og 800 høydemetre fikk jeg endelig sett Storebottegge, og det var fortsatt langt igjen i steinura
Jeg holdt ryggen inn, men det var tungt å gå, og det gikk sakte i ura
Jeg gikk først bort på Ø1. Her med Rankonøse til venstre og Ranastongi til høyre
Toppvarden på Storebottegge. Toppen var stor og flat så det er vanskelig å si at akkurat dette er høyeste punktet
Ned på turens neste topp, som krevde en hard innsats i ura