Fire nye topper i Alvdal vestfjell (30.07.2022)  5

Skjellåkinna (1,706m) 30.07.2022 15:45
Straumbukampen (1,243m) 30.07.2022 17:33

Fire nye PF-100 topper i samlinga

Jeg parkerte på Straumbu rundt kl. 0930. På andre siden av veien starter Strømburunden, en merket tursti. Denne stien fører til Breisjøsæter og Flatsæter.

Her starter turen
Trivelig gammel furuskog helt til snaufjellet

I furuskogen stod det mange slike hauger med nedfallskvist, det så nesten ut som noen hadde ryddet i skogen, fordi det fantes ikke kvist på bakken.

Etter en lun oppstigning i furuskogen med mye blodtørstig mygg, så ble den straks borte ved tregrensa. Der kom vinden..
Innover flya mot noen av dagens turmål fulgte jeg Dølavegen. Dølavegen tidligere Rørosvegen er en av flere gammel ferdselsårer mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen. Denne gikk mellom Alvdal og Sel. Gravskardshøgda omtrent midt i bildet, flat på toppen.

Dagen startet bra ved bilen med 14 grader og godt vær. Det ble derfor shorts og t-skjorte. Etter ca to timer gikk sol bak ei sky, så da ble det straks hustrig selv med sønnavind. Heldigvis hadde jeg med bukse. Det var meldt en del vind, og den kom for å si det sånn.. Det var sterk vind i hele dag. Verst var det i høyden der det blåste veldig mye og temperaturen var adskillig lavere. Det var fult på parkeringen ved Straumbu, men ingen i området der jeg var.

Stidele, den ene over Gravskardet, og havner på Breisjøseter. Den andre fører til Flatseter
Fjellrype
En av årets snøspurver

Rett etter stidele er siste sikre vannoppkom. Er du veldig kresen burde du fylle litt lengre ned ved vannpyttene som ligger på 1114 moh. Bekken krysser stien.

Dagens første topp, Eriksrundhøe.
Gravskardet mellom Gravskardshøgda, og Skjellåkinna. Her er det et fangstanlegg fra den tid man drepte maten med stokker og steiner..
Det er tørt i fjellet. Ikke mye vann som kan senke strømprisene her..
På tur opp til Skjellåkinna ble det litt varm mat. Det var mye makaroni og lite bolognese i denne pakka..
Snøhetta synes fra mange topper
Alvdalssølen eller Storsølenkletten som den egentlig heter med Breisjøen i framkant