Mangart (11.07.2022)

Written by AWurst (Adam Waarst)

Ascents Mangart (2,679m) 11.07.2022

Uden at have ideen om at gå til toppen kørte op til Mangart af vejen som er Sloveniens højeste beliggende vej. Vi havde allerede været på tur om formiddagen og gået mange kilometer denne dag men vi var nysgerrige og tænkte at det ihvertfald ville blive en flot kørertur. Da vi betalte(10euro) for at kører på vejen fortalte den flinke Ranger at det sidste stykke vej til den øverste parkering desværre var lukket pga et nyligt stenskred og derfor måtte vi parkerer lidt længere nede. Ingen problemer vi skulle jo bare op og nyde udsigten. Da vi kom op og parkerede bilen var vi nærmest de eneste på fjeldet. De fleste var draget ned for dagen. Der var lidt skyer på himlen men vi gik op af vejen og til stien startede. Her blev vi enige om at give det et forsøg at nå toppen. Det var simpelthen for stor en fristelse at ha' fjeldet for os selv. 2 timer efter nåede vi toppen i tætte skyer og desværre ingen udsigt. Men turen derop var nu stadig det hele værd. Min telefon løb tør for strøm og derfor er GPX sporet kun opstigningen. På vej ned lettede skyerne igen og man kunne se den flotte top igen.