Fjord: Ørastolen og Auskjeret (30.07.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Kollen (1,238m) 30.07.2022 11:27
Auskjeret (1,340m) 30.07.2022 12:59
Ørastolen (1,392m) 30.07.2022 14:55

Jeg våknet til nok en strålende dag ved Pusken Seter. Jeg koste meg lenge med frokost og kaffe i sola på parkeringen i dag, siden jeg kom ned sent fra turen dagen før.

Kjørte tilbake til skianlegget og parkerte der, klar for tur. Fulgte den kjedelige og bratte grusveien oppover til toppen av trekket. Herfra var det flott terreng videre oppover ryggen mot Auskjeret. Det ligger noen høye sjøkanter oppe på toppryggen fremdeles, men ingen problem å gå på snøen lengre inne. Snøfritt rundt varden. Her koste jeg meg en lang stund i sola, med mat og drikke.

Det var fristende å prøve seg bratt ned nordryggen, men denne så litt uggen ut. Jeg dreide derfor nedover mer mot vest, og rundet over noen relativt bratte snøfelt. Det gikk veldig greit, i og med at snøen var relativ myk. Hadde det vært hardt, hadde jeg kvidd meg på det. Etterhvert kom jeg ned på mer stein da jeg nærmet meg bandet mot Kollen. Herfra var det kjempefint videre opp sørryggen mot Ørastolen. Nydelig flott topp.

Jeg valgte å følge den snødekte Fremste Ørabotnen på returen og satset på å finne en sti langs fremstegrova. Jeg klarte å følge et tråkk et godt stykke, men endte opp i skikkelig tett kratt etterhvert. Hadde jeg skulle valgt en annen retur, hadde det vært å skrå over botnen over østryggen fra Kollen og komme meg ned mot Øravatnet i stedet. Men men, jeg kom meg omsider ned i hytteområdene og kunne følge grusveien ned igjen.

Finfin runde over to flotte topper!

Etterpå ventet mer bushing på turen til Storlihornet... :-)

Strålende morgen
Ikke noe er særlig styggere enn skitrekk uten snø...
Flott terreng mot Auskjeret
Flott skue mot slogen, jakta m.flere
Bratte snøfelt ned fra Auskjeret
Mot Ørastolen
Kollen og Auskjeret
Mot Rollsbottskorkja
Siste del av ryggen mot Ørastolen
Mot dagens neste turmål, Storlihornet
Flagget vaier på Ørastolen
Ørastolen
Ned fremste Ørabotnen
Det ble relativt glatt og vått ned i nedre del langs elva. Her glei jeg et par ganger og måtte oppover igjen og krysse elva lengre oppe
Intet bedre enn å avslutte med kratt og buskas