Grønafjellet (29.07.2022)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Grønafjellet (1,417m) 29.07.2022
Grønafjellet sett fra Krossvatn.
Topp-punktet 1417.
Utsikt fra topp-punktet på 1417 mot Steinkilevatnet, vi ser Vassdalseggen og Kistenuten i bakgrunnen.
Utsikt mot Holmavatnet og Bykle.
Utsikt fra øst på platået med Blåsjøen i det fjerne.
Utsikt mot nordvest mot Steinkilenuten og Kaldafjellet.
Utsikt mot vest mot Kringlenuten, Leirnuten (Snønuten stikker såvidt opp bak Leirnuten) og Steinkilenuten.
Gammelt trig-punkt på 1415 med utsikt mot Napen og Såta.

Tur fra hytta ved Krossvatn. Vi fulgte først stien mot Vassdalstjørn sørover. Ved Krossvasskilane svingte vi nordøstover på nødlet sti mot Grjotdalsneset. Videre fortsatte vi oppover Grjotdalen mot øst. Før høyde 1220, svingte vi nordover. Da vi kom opp på høydedraget, svingte vi mot øst og over høydedraget ved 1357. Derfra gikk vi nokså bratt opp til toppen mot nordøst. Vi kom opp like ved gammelt trig-punkt på høyde 1415. Hele fjellet er i stor hei med flere nesten like store topper og flere utsiktspunkter. Etter at vi hadde besøkt alle interessante punkter, gikk vi rett ned mot nordenden av vann 1152 og fortsatte videre opp bakkene direkte mot Skorpa.