Klyving i Pinakkelkløfta på Korsika (30.07.2022)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Pinnacles di piana (509m) 30.07.2022 12:11
pinnacles di piana E1 (483m) 30.07.2022 12:50

Første feriedag på Korsika og jeg la i vei mot de bratteste og kuleste toppene i pinakkelkløfta. Jeg hadde med mye vann og kalk (31 grader) og viste ingenting om anbefalt rute opp, så jeg gikk på nordsiden som første og beste. Anbefaler heller å gå for omgåelse på sydsiden med mindre en vil klyve/klatre masse, samt ta seg gjennom tornebusker.
Det går haugevis med større og mindre spor opp til hovedtoppen, men enkleste rute ser ut til å gå opp og rundt på baksiden via sydsiden.

Hoved- og sekundærpinakkelen sett fra veien. Gå heller for omgåelse på andre siden.

Utsikt fra hovedtoppen mot øst.

Enkleste rute opp E1 er opp vestryggen, der klyvinga opp er vanskeligst på punktet over. Litt kjeitete plassering av bein og hender, men sikkert rundt grad 2+.

Fra toppen av sekundær- og den vanskeligste pinakkelen med stup ned på alle kanter.

Utsikt fra E1 mot hovedtoppen.