Sæbyggjernuten, fylkestopp i Agder (27.07.2022)

Written by olgamariet (Olga Marie Torsvik) GSM

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 27.07.2022
Sæbyggjenuten Sørvesttoppen (1,504m) 27.07.2022

Som eg hadde gleda meg til denne turen!
Tirsdag:
Kjørte til Dalen og videre på litt smalere grusveier, betalte bompenger til et lokalt veilag og parkerte bilen for noen dager.
Tuslet innover fra Telemarksiden, forbi vannet og langs elva oppover. Det var merket sti og fantastisk lettgått terreng. Ved foten av fjellet, før elvekryssinga, satte vi opp telt, laga mat og krabba inn i soveposen.

Onsdag: Dagen for topptur :D Været var nyyydelig, for en gangs skyld finere enn meldt. Vi gikk over begge elveleiene, det var ikke verre enn at Molly greide å finne veien sjøl uten hjelp. Valpen Luca måtte bli bært over, han har litt å lære, og litt å vokse.

Fant en god sti opp første kleiva, og videre gikk vi litt på sti og litt i dyretråkk. Gjekk på ein liten smell i et elvefar der snøen bare delvis hadde smelta. Det gjekk så fint et stykke oppover, sååå blei det bråstopp. Og klatring på fjellveggen på siden av. Jaja kjenner at man lever ;)

Kan godt sei at utsikten er flott på toppen, men jammen er turen flott i det heile tatt. Denne går glatt inn på fem-på-topp-lista! :D
Ein gigabonus var at rett under toppen møtte me ein flokk med villrein. Sukk o ve det var til stor glede for en husmor!