Kvinnherad: Ingahogg og dagsturhytta Fagnabu (29.07.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Fjellhaugen Skisenter (465m)
Endpoint Fjellhaugen Skisenter (465m)
Ascents Ingahogg (965m) 29.07.2022 13:27
Visits of other PBEs Fagnabu (682m) 29.07.2022 12:29

Turen startet fra stor parkeringsplass tilhørende Fjellhaugen Skisenter og stien går gjennom Fagnaboten til dagsturhytta Fagnabu som ligger idyllisk til øverst i dalen oppe ved Nautavatnet. Slakt og fint å gå oppover med en stigning på litt over 200m.

dagsturhytta Fagnabu

Jeg fortsatte til Inahogg mens fruen ventet nede ved hytten. Det er merket sti på kart til toppen men den var for det meste fraværende. Jeg traff flere som skulle samme vei med spørsmål hvor stien er blitt av. Traseen er grei, langs vannet, opp Nautavassdalen og følge ryggen opp til toppen av Ingahogg. Jeg ble fortalt at det er merket sti fra skitrekket og sydover ryggen til toppen. Dette skal være den vanligste traseen til toppen. Jeg snudde der og tok samme vei ned igjen til dagsturhytten.