DERGAKLUMPEN, JILLIE-DEARKA (RØYRVIK 12/64) (28.07.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Like før Skånalia (497m)
Ascents Dergaklumpen, Jillie-Dearka (1,108m) 28.07.2022

Min datter Anja og jeg planla tur til det majestetiske og spektakulære fjellet Dergaklumpen , Jillie-dearka. Dette fjellet ble kåret til Røyrvik kommunes fjell i 2002. Vi kjørte fra E6N ved Brekkvasselv og inn over Steinfjelltunellen til Røyrvik. Like etter passering av Røyrvik går det en vei til venstre mot Namsvatnet. Like før Skånalia gårdsysteri er det en p-plass for 3-4 biler. Det er fremdeles kaldt i Namdalen. Det var en temperatur mellom 5 og 8 grader her. De første to kilometerne gikk gjennom myrterreng, men deler av ruta var klopplagt. Veien videre var en sammenhengende motbakke med gras, berg og litt ur mot toppen. Toppområdet består av flere spisse tinder som vises på lang lei. Flere av tindene konkurrerer nesten med tindene som uglefisk og kompani bestiger på Vestlandet og i Nord-Norge. Det er to flotte varder, trimbok og et seil med påskrift om Røyrviks kommunefjell på toppen. Vi møtte en annen turgåer fra Snåsa, som hadde med seg en fuglehund og en Grønlandshund. To flotte hunder. Fra toppen er det panoramautsikt over Børgefjell, Namsvatnet, Limingen og Gisen i Namsskogan som fremdeles hadde mye snø. En del vind på toppen. Retur samme vei etter en liten matpause. På returen kjørte vi innom Limingen Gjestegård for en bedre middag. Kjøreturen tilbake gikk via Stallvika og Skorovatn.
Statistikk : Trøndelag 812/1558. Total lengde på turen 10 kilometer.

Anja på tur mot Dergaklumpen
Meg selv
God sti
Anja på tur
Flott fjellparti på Dergaklumpen
Spennende oppgang til toppen av Dergaklumpen
To varder på toppen av Dergafjellet