Kvam: Skorsfjellet (28.07.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Skogasel (85m)
Endpoint Skogasel (85m)
Ascents Skorsfjellet (769m) 28.07.2022 10:53
Visits of other PBEs Skårstølen (478m) 28.07.2022 10:53
Strandadalen bomveg (85m) 28.07.2022 10:53

Tur til Skorsfjellet som ligger helt innerst i Strandadalen sydøst for Tveitakvitingen. Første del en fin tur innover Strandadalen, en bomvei som blir mest brukt som turvei. Ved Bestemorteigen tok jeg av fra veien og fulgte en gammel oppmurt støls-sti som slynget seg bratt oppover til Skårstølen på Skor. Derfra går det en fin sti videre oppover mot Vetlavatnet som ligger sydvest for Skorsfjellet. Jeg tok av fra stien da jeg var komt opp til Vetlavassnuten og fulgte ryggen opp til toppen av Skorsfjellet. Toppen er markert med noen flate steiner. Utsikten fra denne toppen er spesiell, rett ved har vi Vetlavatnet liggene innunder Osadalseggane og Storavatnet liggende innunder den bratte fjellveggen øst for Tveitakvitingen. Folgefonna godt synlig som forventet men at jeg så Hardangerjøkulen kom som en overraskelse. I nord ligger Gråskorvenuten, Såta og Langevassnuten sett fra en uvant vinkel. I øst har vi Haukåsen på motsatt side av Strandadalen, og litt nord for Haukåsen ligger et spesielt fjellparti kalt Gåsaflukta. En flate med stup ned i Strandadalen. Herfra kan vi se at toppen av flaten består av et tynt overhengende fjellparti kledd med gress så der må man være svært forsiktig og holde seg unna overhenget.
Jeg la Skorsfjellet inn som PB topp og kan anbefaler denne turen en godværsdag.

Strandadalen, midt i bildet er lien der støls-stien går opp til Skor og Skårstølen.

på vei videre oppover fra Skårstølen
mot Vetlavatnet
Skorsfjellet i sikte
Skorsfjellet 769 med utsikt mot syd med litt av Strandebarm
Folgefonna nordre del med Haukåsfjellet i forgrunnen (zoomet)
Hardangerjøkulen sett fra Skorsfjellet (zoomet)
Vetlavatnet 653 fra Skorsfjellet og med Osadalseggane bak.
Storavatnet 689 fra Skorsfjellet med Tveitakvitingen bak.
utsikt fra Skorsfjellet mot Gråskorvenuten til venstre videre Såta i midten og Langevassnuten til høyre.
Gåsaflukta med sitt tynne overheng litt nord for Haukåsfjellet (zoomet)

På vei ned igjen ble det en lengre pause ved Skår setrene. som da fikk sitt PB turmål.

Skår stølen 475 moh.
stølshusene på Skår

Skår stølen er en gammel støler og i dag står det 4 velstelte stølshus der. Stølen tilhører Håbrekke, Ivarhus og Prestegarden i Strandebarm.