Tur fra Leirvassbu (27.07.2022)

Written by johanne (Turid Athammer)

Ascents Sørvest for Skarddalstinden (1,812m) 27.07.2022 13:15

Vi parkerer ved Leirvassbu, noe som alltid er stas - det å være her inne.
Siste gang var når vi lurte oss med på Linn Thereses siste 2K, 08.08.2020. SÅ imponerende av en 15-åring!!
I dag skal vi ikke besøke en 2K, men en som står på Arnes samlerliste; Sørvest for Skarddalstinden. Vi følger stien retning Olavsbu. Sist vi fulgte den, var det gråvær, så det er artig å gå den på nytt. Fin trasé. På Rauddalsbandet tar vi av fra stien og setter nesen mot toppen. Lett og artig terreng å gå i, og fantastisk utsikt fra toppen. Vi ser bla. Hurrungane og Store Ringstinden. Og hver gang jeg ser disse flotte fjella, er det rart å tenke på at jeg har besøkt dem. Det føles som å eie en skattekiste...
Etter en lang rast på toppen, starter returen. Når vi nærmer oss "Kyrkje-krysset", treffer vi mange som er på vei hjem etter å ha vært på Kyrkja.
Anton begynner dessverre å halte litt, så jeg er glad det bare er en kilometer igjen til bilen.
Og selv om det betyr at jeg ikke kan ta han med på flere langturer under denne visitten i Jotunheimen, føler jeg ingen stress ved det. Men, litt kjedelig er det selvsagt. Skulle så gjerne utnyttet disse finværsdagene maks. Men, -er veldig glad for at vi har fått denne fine dagen i høgfjellet!

Tilbakeblikk mot Leirvassbu og Tverrbotntinder
Etter å ha passert bandet Høgvaglen, får vi flott utsikt over vann og fjell
Alltid artig med fugler i fjellet. Og vi konkurrerer; "Hvor mange arter ser vi i dag". Dette er en steinskvett
Og like etterpå får vi se en sandlo. Lett å kjenne igjen på lyden; "tuit"
Kafferast etter å ha krysset elva mellom Nedre Høgvagltjønn og Langvatnet
Så er vi på det høyeste punktet på stien, og vi tar av for å gå til topps
Store Ringstinden til venstre, og Hurrungane, dukker opp mellom skydotter! Slike naturopplevelser gjør godt for kropp og sjel
Lange partier med brun sten. Skulle gjerne kunnet litt geologi!
Tørt og fint, og god friksjon!
Skarddalseggje
Austre Rauddalstinden(?)
Skarddalen med Skarddalsvatnet
Det er mye kunst å finne i fjellet, og i naturen generelt!
Selv om vi ikke er på Norges tak (som for meg er å være på store isbreer), så føles det litt sånn likevel når man har flott utsikt og mye luft rundt seg!
Kyrkja - midt i bildet!
På vei tilbake og nære Kyrkja, zoomer jeg inn!
På vei tilbake og nære Kyrkja, zoomer jeg inn! Og det viser seg at det kryr av maur, på vei opp og ned på ryggen av dette fine fjellet!