Dobbedalsheia (23.07.2022)

Written by Sagvolden (Ørjan Sagvolden)

Ascents Dobbedalsheia (360m) 23.07.2022

Kjørte rv 404 fra Grimstad og tok av mot Birkedal/Håland, kjørte veien tilende, var ingen stengt vei med kjetting, og heller ikke noe opplysninger om privat vei, så vi kjørte videre og parkerte der den gjengrodde skogsbilveien tar av mot nordvest. God plass til minst 2 biler her. Ellers parkerer man et sted ved det siste huset.
Fulgte vei/sti oppover, går under kraftledningene og omtrent ved fundamentet til kraftmasta går det en tydelig sti oppover mot Storevatn/storevannet. Denne anbefales enn å bushe i terrenget.
Oppe ved Storevatn, blir stien etterhvert tydelig dårligere. Når du står påstien ogharen utspring/tange ut i Storevatn rett vest for deg, gå da rett østover og følg deretter skrenten du vil få på din vest side, nordover. Ellers tar du bare frem kart eller GPS og følger mot toppen på den måten og kommer opp på svabergene slik at du får de tre tjernene på din nordvestre side. Her er det mulig å følge sti/tråkk mot toppen. Fin utsikt mot nord. Topp har flagg og bolt. Muli at topppunktet er utsiktpunkt mot nord ca 10-20 meterfra bolt/varde markert med en egen varde. Litt over1 time med sakte gang tok det til toppen, med litt orientering fra Storevatn. Brukte 45 minutter ned.