Blæja, Vanylven 354/404 (27.07.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Blæja (1,143m) 27.07.2022
Visits of other PBEs Dansen P-plass (553m) 27.07.2022

Kjørte til Åmelfoten og kjørte videre oppover vei skiltet Åmalfotdalen. Kom etterhvert til veikryss der jeg tok til venstre skiltet vegen til Storlidvatnet. Smal og bratt asfaltert vei som slynget seg oppover dalen mot Storlidvatnet. Møtte heldigvis ingen biler på veien for var ikke mange møtesteder der passering var mulig her. Ved Storlidvatnet holdt jeg til høyre og asfalten gikk etterhvert over til smal grusvei. Parkerte på Dansen p-plass, her er det plass til noen få biler. Veien videre er stengt med bom. Det var forresten ingen bompenger å betale på turen her. Ved Dansen p-plass var det skilt mot Blæja 3,5 km og med både rødt og blått symbol. Godt merket sti startet ved p-plassen og krysset danseelva nesten med en gang. Etter ikke mange hundre meterne kom jeg til stikryss der en kunne velge å gå rød sti om Kjerringane (3,3 km) eller blå sti som fortsatte inn dalen langs danserelva. Siden tåka lå over Kjerringane, valgte jeg å følge stien langs danserelva og så kunne jeg heller ta om kjerringane på tilbakeveien da yr hadde lovet at tåka straks skulle forsvinne. Hadde lest i andre rapporter at stien over kjerringane innebar litt eksponert klyving og det fristet ikke i tett tåke og lett yr. Fin sti og godt merket sti å følge oppover dalen. Den krysset danserelva ett par ganger, men fine steiner å gå på så ingen problem. Etter å ha krysset elva tilbake til sørsiden så må man være litt oppmerksom for her fortsetter den opptråkkede stien rett frem langs danserelva, mens den merkede stien som ikke er like opptråkket her, fortsetter opp mot venstre. Nå gikk jeg inn i tåka og den var så tett at det var vanskelig å se fra varde til varde og det var ikke noe tydelig sti å se. Ble mer og mer steinur etterhvert som jeg vant høydemetre. Gikk på en stor flokk ryper, ca 50 stk. som fløy opp for meg to ganger i tåka. Stien dreier nordover når det er ca 350 meter igjen til toppen. Stor flott varde her, men null utsikt i dag. Gikk blåmerkede stier også her på toppen som kom fra andre kanter. I følge yr så skulle det nå være lettskyet på toppen, men det hadde Blæja ikke fått med seg, og den fortsatte å ligge med nesa i sky selv om jeg tok en god pause på toppen i håp om at det skulle klarne opp. Nesten vindstille her. Satte etterhvert kursen nedover, og siden tåka fremdeles lå tykk så gikk jeg samme vei tilbake. Brukte 1 time og 20 min opp og totalt rundt tre timer med god pause på toppen.

Rødmerket sti fra parkeringa ved Dansen
Lettgått innover langs danserelva, men toppene lå inntulla i tåke
Her tar merket sti av fra den opprtåkkede stien. Merkene går oppover til venstre
Dessverre ingen utstikt fra toppen i dag