Mjøltenuten (27.07.2022)

Mjøltenuten p-lomme (949m) 27.07.2022 11:24
Varden på toppen av Mjøltenuten

Mjøltenuten

Dagens tur var fullstendig befriende for skilter, blåe og røde malingsklatter og kasse på toppen. Her var en grei sti å følge og det var muligheter til flere alternativer. Slik det burde være for normale folk å kunne orientere seg etter. Litt utblåsing om overmerkingen og tilrettlegging som foregår i norsk natur om dagen.

Turen startet ved å gå gjennom buskas ved parkeringen. Vi fulgte en sti som gikk rett fram, men fulgte stien rundt tilbake. Vi var fornøyd med å prøve begge. Det gikk litt opp og ned bortetter, mange flotte fjellformasjoner vi passerte og noen små tjern. Dette må være et spennende terreng for barn å gå.

Vi fortsatte så inn en dal, Sløkedalen. Her dukket botanikeren opp i meg. Kom over en området med meget stor artsrikdom, jeg ble helt satt ut og det tok litt tid før jeg kom meg videre. Her fant jeg fjelltistel, jåblom, nikkevintergrønn, tyrihjelm, grønnkurle, norsk vintergrønn, gulsildre, fjellfrøstjerne, søterot og mye av det vanlige som gullris, tepperot, skogstorknebb osv. En del spennende starr også, men det får bli en annen gang. Litt lengre opp kom vi over et felt det mysset av sommerfugler. Det var som vi vasset i de. Oransje og blå de fleste. Mye humler var ute på jobb også.

Vi kom oss oppover i fint terreng og plutselig stod vi på toppen med flott utsikt i mange retninger. Gaustatoppen ble konstatert, samt Husnuten, Brattefjell, Skorve, Rorgefjell, Rust og mange andre.

Heldigvis ikke så varmt i dag og det kom en del vindpust, så flott turvær. Siden formen ikke er på topp var dette akkurat passe tur nå. Blomster og sommerfugler en stor bonus.

Turen har startet og turmålet er i sikte
Fine fjellformasjoner og småvann på turen
Denne kulen var et synlig tegn i terrenget
Engperlemorvinge - mye sommerfugler som fløy i dag
Myrperlemorvinge
Tyvhumle på Tyrihjelm
Idasblåvinge, sannsynlig, på fjelltistel
Vi fulgte flere daler oppover, dette er den siste. Forrige dal ble kalt Sløkedalen, men ingen sløker å se, men det var mye annet vakkert der både blomster og sommerfugler.
Vi nærmer oss toppen
Bonnie - lånehunden - er med på turen i dag. Flott utskt fra toppen mot Logvikvatnet og Raulandsfjella.
Utsikt mot Logvikvatnet og sørover og Vehuskjerringa kan skimtes helt til venstre
Fjellrekka i Svartdalsheiane
Deler av Gaustatoppen ses i bakgrunn, som vi  ellers Brattefjell
Deler av Gaustatoppen ses i bakgrunn, som vi ellers Brattefjell
Vi fulgte fjellryggen nedover et stykke før vi tok inn mot stien igjen. Sti nedover ryggen, men vi måtte finne tilbake til hovedstien selv.
Lusegran i flotte omgivelser
Søterota viste seg fra sin beste side i dag
Idyllisk landskap, nede ved tjernet igjen. Nå valgte vi å gå langs tjernet. Litt opp og ned, men helt fremkommelig.
Litt småbading måtte til. Heldigvis ikke så veldig varmt i dag.
Noen få molter var modne, men de må ha noen dager til på seg før de store mengdene er klare.
Idas blåvinge, sannsynlig. Tre stykker på et lite området. Det var store mengder av de i dag.
Her starter stien, må gjennom litt busker i starten. Så må en velge å gå rett fram eller til venstre. Begge stier fører til mål.

Takk for det!

Written by bakken59 28.07.2022 09:53

Inspiserte litt moltestøa mine i går, for tidleg enno, og ikkje noko kronår som t.d i fjor! Håper at helsa betrar seg. Å køyre inn bomvegen i Heiådalen gir fantastisk utgpunkt for turar. Små og store. God tursommar!

Her er vi ganske nær kvarandr

Written by bakken59 27.07.2022 22:05

Eg er på hytta i Langlim: fint på Mjøltenuten!

Sv: Her er vi ganske nær kvar

Written by siroho 28.07.2022 09:48

Vi snakket om deg da vi kjørte forbi Åmotsdal. Har sett du har vært på Rust og Alvanibba, eller hva nå den heter. Den har jeg også sett på rute opp, men det har ikke blitt noe ennå. Regner med det er moltene som kaller for din del. Du nevnte om tur til Svartdalsheiene i fjor, men ser at jeg har så dårlig helse nå at det er uoverkommelig foreløpig. Ser ut som det blir bra molteår i år. Lykke til med fangsten.