Stord: tur til Høgafjellet på Huglo (27.07.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Nordhuglo (35m)
Endpoint Nordhuglo (35m)
Ascents Høgafjellet (218m) 27.07.2022 10:34

Tur til Huglo for å besøke toppene Høgafjellet 218 og Skjønhammaren 113. Tok med bilen over fra fergeleiet på Tysnes. Å ta fergen til Huglo for å gå på tur krever litt planlegging da fergen går sjelden. Det går ingen ferge mellom 09 og 16. Litt krøll ble det da jeg kjørte om bord måtte snu bilen på fergen for jeg skulle ut der jeg kjørte inn mens de andre bilene skulle til Jektavik på Stord. Samme krøllet ble det da vi skulle tilbake, ble vinket ombord men havnet i bilrekken som skulle til Stord. På ny måtte jeg snu på fergen og komme meg over i en bilrekke som sto motsatt vei, de kom fra Stord og skulle til Tysnes. Jaja skal ikke være lett å ta fergen.

Jeg tok inn en gårdsvei rett ovenfor fergeleiet som var skiltet til Høgafjellet. Havnet inne på et tun der stien begynner. Parkerte der men den parkeringen var vell mye privat.
Turen opp til toppen var godt merket. Fin utsikt fra toppen der det står en stor varde.
Tok turen ned igjen samme vei.

Høgafjellet 218 på Huglo
på vei opp til toppen fra nordsiden