To korte sykkelturer til Kvitberget og Feforkampen (26.07.2022)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Nysætra (800m)
Endpoint Fefor (943m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Hågåhaugen (942m) 26.07.2022
Kvitberget (1,000m) 26.07.2022
Feforkampen (1,160m) 26.07.2022 18:00
Visits of other PBEs Feforkampen kort fra øst (1,000m) 26.07.2022
Kvitberget - sti fra øst (925m) 26.07.2022
Skisenteret p-plass (940m) 26.07.2022

To sykkelturer med bilkjøring imellom.

Parkerte først nederst i Rudlandsetervegen og syklet oppover vegen der. Tok av når jeg fikk se stien til venstre oppover ryggen. Grei sti å sykle, men måtte gå av et par ganger på vei opp, men nedover igjen gikk det fint. På vei nedover tok jeg av og fulgte Kvitberget - sti fra øst ned til Rudlandsætra. Deretter tok jeg stien bort til Hågåhaugen. Super sti, super plass og super utsikt ned til Vinstra. Deretter stien tilbake og vegen ned igjen til bilen.

Kjørte så til skisenteret på Fefor og parkerte der. Syklet opp skibakken (puh) og fortsatte merkert sti oppover mot Feforkampen. Stien ble etterhvert så bratt at jeg ikke kom opp og måtte dytte resten. Selv om toppen ikke er på mer enn 1160 moh, så har jeg lagt merke til at den er synlig fra veldig mange av de toppene jeg har vært på. Da må nødvendigvis utsikten fra denne toppen også være utmerket. Og det var den, men skydekket blokkerte dessverre sikten til de høyereliggende fjellene.

Nedover tok jeg ikke sjansen på å slippe meg ned de bratteste droppene, og stien Feforkampen kort fra øst, var ganske så knotete å sykle ned. Etter å ha krysset vegen ble det adskillig enklere. Den stien endte like ved avkjørselen til Fefor Høifjellshotell. Der har jeg ikke vært siden jeg var på påskeferie med besteforeldrene mine i 1980, så jeg syklet nedom der på vei tilbake til bilen. Artig å se hotellet igjen. Vekket minner om kronespillet som stod inne i den innebygde overgangen der, og svart/hvitt tv-spillet som stod ved resepsjonen.