Skarbottsnosi/Fleskedalsnosi (25.07.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Koldedalen P-plass (1,199m)
Endpoint Koldedalen P-plass (1,203m)
Ascents Uradalsvatnet S1 (1,358m) 25.07.2022 15:01
Fleskedalsnosi (1,780m) 25.07.2022 16:09
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 25.07.2022 15:01
Stikryss Fondsbu-Skogadalsbøen-Koldedalen-Vetti (1,335m) 25.07.2022 15:01

Fin luftetur på en regntung dag.
Stille i Koldedalen for en gangs skyld. Falken var faktisk helt synlig, sola på vei gjennom. Uranos var det verre med.
Gikk og jogga litt innover stien mot Uradalsvatnet, bestemte meg egentlig for Uranos S2. Men nei, ombestemte meg 1 minutt senere og satt heller kursen mot Skarbottsnosi.

DNT-stien er merkelig bortover her, opp og ned, frem og tilbake, fremfor å bare holde høyden.
I bunnen av Skarbottsnosi er det en hammer. Masse omgåelser mot øst. Fant en fin en som ga artig klyving. Gikk på baksiden av ei stor snøflanke, artig å klyve på baksiden her.

Ellers er det noen varder videre oppover. Man kan enten gå på ren friksjon eller i røysene rundt forbi. Var tørt på vei opp og tok på topvarden etter 1 time og 3 min. Da kom tåkahavet og annet vær flygende så kom meg så langt ned før været virkelig banka inn.

Pissa ned store deler av nedturen. Våt til skinnet. Tordna et par ganger, tipper Bygdin og Valdresfløye fikk gjennomgå.

Ellers en fin luftetur.

Falken og regntung dag i morgen.
Falken
Mot Uranos
Tok ingen bilder av selve toppen så her er et for en ukes tid siden. Regner med at fjellet ikke har forandret seg så mye på ei uke. Litt mindre snø om man skal pirke på noe!
Mot sør
Toppvarden
Hvit vegg på vei fra nordvest

Godt poeng!

Written by Henriksen 26.07.2022 18:03

Hei Alex!

Ja jeg har lest rapporten din på den runden du referer til der, som vanlig en flott utfyllende og underholdende rapport!

Jeg har sett meg ut en skikkelig fin tur i området der, men den må vente til tørrvær og fridag. Det ble bare Fleskedalsnosi pga kappløp mot regn og uvær.

Den runden jeg har sett på er Uranostraversen - Uranosi - Skarbottnosi - Nord for Fleskedalen - Øst for Friken - Fleskedalsnosi - Snøggeknosi. Må være en fin tur i varierende landskap og tilnærmet uberørt landskap. Håper vi ses en dag i fjellet :) God sommer!

Missing title

Written by alexw 25.07.2022 21:18

Neste gang får du ta toppene vestover på en solskinnsdag. Gikk en bra rundtur her i fjor sommer :-)