Skagastølsryggen (18.07.2022)

Store Skagastølstinden (2,405m) 18.07.2022
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 18.07.2022

Skagastølsryggen

For første gang på lenge viste værmeldingen fantastisk vær i Hurrungane. Riktignok bare en dag, så planer om å være ute i flere dager og linke ryggene måtte legges på hylla. Men det var likevel god tid til å få gått Skagastølsryggen.

Vi startet fra Turtagrø på mandag kveld. Planen var å gå opp til Nordre på kvelden og tilbringe natten der. Ikke fordi det var nødvendig, men fordi det er en spesiell opplevelse i seg selv å sove der oppe. Vi holdt godt driv oppover, og brukte godt under tre timer opp til Nordre. Været på vei opp var vekslende, med innslag av kveldssol. Vel fremme gravde vi ut snøen av bivvien og bygde på med litt ekstra steiner for å skjerme for viden. Rundt klokken 12 krøp vi ned i posene.

Morgenen etter blir vi vekket i syv-draget av en gjeng på fire pers som hadde startet fra NTK-hytta på morgenkvisten. De knipset et par bilder av oss før de gikk videre mot V-skaret. En halvtime senere var vi klare for tur og begynte å gå i samme retning. Selv om det store solen som var meldt ikke hadde slått helt til var det ingenting å utsette på været enda.

Vel fremme i V-skaret møtte vi på firerbanden som vekket oss tidligere. De hadde ikke begynt å klatre enda, og det viste seg at dette var deres første tur etter gjennomført kurs i trad-klatring på Nord Norsk Klatreskole. Sprek tur å velge som sin første. De sa at de ønsket å gå Nordveggen på Romsdalshorn, men at dette var en oppladning til dette. Personlig ville jeg nok heller ladet opp med Romsdalshornet.

Etter halvannen times venting kunne vi klatre. V-skaret var stort sett tørt og fint, og bød ikke på noen spesielle utfordringer. Videre herfra gikk vi i short-rope.

På vei over eggen bort mot Halls Hammer ble det tett tåke. Det var også mer og mer snø jo lenger vi kom bortover ryggen. Vi hadde sett at det så ut som det lå mye snø opp mot Storen fra Mohns skar - det skulle bli spennende å se hvordan forholdene var.

Patchells sva var virkelig sleipt på grunn av snøsmelting. Litt ekstra spennende før vi satt i gang. Birgitte fikk låne en hånd av en annen klatrer da hun skulle ta steget ut på bankebolten.

Patchells
Opp siste stykke etter Patchells

Den lille og luftige traversen før Vetle var spesielt glatt, så vi valgte å sikre forbi denne passasjen og sette standplass rett på andre siden. Også opp på Vetle valgte vi å sikre.

Vel oppe på Vetle hadde vinden virkelig tiltatt og tåken var tett. Vi kunne knapt høre hverandre, og måtte ta en prat om hva vi skulle gjøre videre, gitt forholdene. Skulle vi gå ryggen tilbake samme vei eller fortsette over Storen? Vi landet til slutt på å fortsette over Storen. Vi tenkte også at det var greit å vente på firerbanden slik at vi kunne vise dem hvor rappellfestet var.

Rappell fra Vetle

Klatringen opp på Storen gikk greit. Det var vått og sleipt, og en del snø, som gjorde det noe mer utfordrende enn det ellers ville vært. Vi valgte derfor å gå sikret store deler av veien opp. Rett før vi nådde toppen løyet vinden og solen tittet frem.

På vei opp fra Mohns skar

Ryggen fra fortoppen og bort til Storen bød ikke på noen utfordringer, og sola begynte å varme godt. Det var herlig å nå toppen også denne gangen - gøy å være på Storen for 5. gang. Snart kan vi vel kalle oss Storen-veteraner.

Turen ned gikk enklere enn sist vi gikk ryggen. Snøfeltene gjorde at vi sparte beina for mye gåing i ur - helt nydelig.

Rappell fra hjørnet
Rappell over Svaene

Fra hytta på bandet og ned til Turtagrø gikk det relativt raskt. Vi gikk rett på stien hele veien.

Da vi kom til Turtagrø og så at de fortsatt holdt åpent og kunne selge oss noen velfortjente brus og sjokolader konstaterte vi at dette ble en helt perfekt dag i fjellet. Gøy å ha gått turen i andre forhold også. Vi gleder oss til neste gang på ryggen - like fint hver gang :)