Varm tur til topper i Rondane vest (21.07.2022)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Høvringsvatnet (1,128m)
Endpoint Høvringsvatnet (1,126m)
Ascents Baksidevassberget (1,327m) 21.07.2022
Søre Skorutberget (1,309m) 21.07.2022
Skoråtberget (1,298m) 21.07.2022
Solsidevassberget (1,403m) 21.07.2022

Det er hetebølge i Europa, og et lite snev av den kan også merkes i Rondane.

Kjørte inn og parkerte i nordenden av Høvringsvatnet like før Smuksjøseter Fjellstue. Automatisk bom med skiltgjenkjenning, så bra! Sist gang jeg var her oppe skulle de ha kontanter, noe jeg antakelig ikke har hatt på 10 år. Den gangen måtte jeg derfor skrive tlf nummeret mitt på konvolutten med anmodning om at de sendte meg vipps-krav.

Det var god sommertemperatur, ja, og folk badet i Høvringsvatnet. Forøvrig ganske fullt av bobiler.

Jeg startet først med stigningen opp mot Baksidevassberget. Terrenget var lettgått, så jeg valgte mitt eget spor for å holde jevnest mulig stigning. Det var en relativt kort tur opp dit. Videre kom jeg inn på god sti som var skiltet mot Peer Gynt Hytta. Kjempeflott å gå bortover på høyden der. Rondane i all sin prakt på den ene siden, og Jotunheimen med Glittertind som formelig glitret mot meg på den andre siden. Fulgte stien over Skoråtberget, og før jeg mistet alt for mange høydemetre, siktet jeg meg inn på Søre Skorutberget. Igjen var det lettgått terreng og ikke noe slit å komme seg til topps. På vei ned igjen slapp jeg meg ganske bratt ned i ur tilbake stien som gikk videre mot Peer Gynt hytta. Jeg skulle ikke helt dit, så jeg gikk korteste rute rundt Søre Høvringsvatnet for så å ta fatt på stien tilbake mot Smuksjøseter Fjellstue. Jeg hadde tenkt meg over Solsidevassberget også, så på et tidspunkt måtte jeg også her forlate merket sti og sikte meg inn på den greieste ruta opp. Men da ble det ikke like lettgått.. Det ble litt mer slit oppover i lia til jeg endelig krysset en annen trafikkert sti fra Smuksjøseter Fjellstue og kom inn på en merket sti som jeg kunne følge helt til topps. Veldig fin topp!

Herfra ble det korteste vei tilbake til bilen. Ikke helt sikker på om det ble den raskeste, for jeg brukte en del tid ned den bratte fjellsiden.

Fra Baksidevassberget. Smuksjøseter Fjellstue til høyre, og parkeringsplassen til venstre
Glittertind midt i bildet
Søre Skorutberget i sikte
Fra Søre Skorutberget mot Rondane
På vei opp mot Solsidevassberget
Tilbakeblikk mot Solsidevassberget og fjellsiden jeg kom ned.