Øvstestølsnuten (23.07.2022)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Øvstestølsnuten (809m) 23.07.2022
Rester etter gammelt trig-punkt.
Toppen av fjellet.
Utsikt til Saudasjøen og Svandalen fra veien ned fra Øvstestølsnuten.
Utsikt mot Sauda fra Fiveland.

Yr lokket med oppklarning og litt sol utover dagen, så vi tok sjansen på å forsøke oss på Øvstestølsnuten. Vi startet på skogsvei fra Fiveland i tåke. Skogsveien gikk langt innover i heia, mye lenger enn det som kartet viser. Ca. hundre høydemeter nedenfor Øvstestølen gikk vi over på en noe utydelig sti som vi fulgte til stølen. Fortsatt var det tåke. Vi hadde en matpause og satt en stund og ventet på at tåka skulle lette. Det gjorde den ikke. Men siden det var kort vei til toppen, bestemte vi oss for å gå opp. Vi fulgte en noe utydelig sti helt til toppen. Det var fortsatt tåke og ingen utsikt. Det var ingen varde, men bolter og trerester etter gammelt trig-punkt. Vi gikk samme vei tilbake. Nede i bakkene fikk vi noe utsikt mot Sauda.