Store Tomlongen. Kommunetopp i Flekkefjord (22.07.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Store Tomlongen (683m) 22.07.2022 12:56
Visits of other PBEs Tomlingen - p-lomme (245m) 22.07.2022 10:52

Vel ned i Knaben etter 2 dagers telttur til Oddevassheia og Venehei. Dag 1 og 2 dagers telttur til Oddevassheia og Venehei. Dag 2 kjørte vi mot Tonstad. Etter flere netter i telt og med regn i vente ble det hytte leie av hytte hos Tonstadli AS.
Neste dag kjørte vi sørover langs Sirdalsvannets vestside på Fv 4210 i 20 km til Tomlingen - p-lomme.
Vi satte bilen her og tok med syklene oppover grusveien som var så bratt og dårlig at det ble mye trilling. Trøsten var at vi ville trille raskt ned igjen. Fulgte veien opp til den gamle gården Ytre Jendal hvor vi satte syklene. Videre endel høydemeter forbi ett sauefjøs og så litt nedover før det går rett opp. Her er det delevis asfalt for at veien ikke skal forsvinne i regnet. Når det endelig flater ut står det skilt til Tomlungen og der går stien opp til høyre. Først over en topp og bratt ned igjen før det stiger krafig opp til topplatået. Fra der vi kom opp og inn til toppunktet er det 1,1 km.
Toppen er markert med bolt og en liten varde. Det er og satt opp ett jernhode på stang der. Mer info om Jernhode. Vi brukte 2 timer fra bilen og opp.
Flott utsikt 360 grader og med vindstille og sol ble det lang rast i lyngen på toppen. Samme vei ned. Raskt på sykkel :-)