Teide, høyest i Spania (12.12.2012)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Pico del Teide (3,718m) 12.12.2012
Visits of other PBEs Refugio de Altavista (3,260m) 12.12.2012
Teide trailhead parking (2,355m) 12.12.2012
Folksomt på toppen av Teide

En uke i sol og varme fristet i starten av desember, og når i tillegg Spanias høyeste fjell, Teide, ligger på Tenerife var det ikke vanskelig å velge hvor vi ville dra. Teide ligger i en nasjonalpark og det er ikke bare å gå til topps, man må ha tillatelse. Tillatelsen kan man få på nettet gratis, men ulempen er at det bare legges ut 150 tillatelser pr dag og at man får et to timers tidsintelvall på bestigningen. Da jeg noen dager før avreise skulle bestille tillatelse til oss viste det seg at alle tillatelsene for den uka vi skulle være der var fullbooket, ingen ledige. Jeg ble veldig skuffet, men heldigvis leste jeg litt på noen papirer jeg hadde printet ut tidligere og der sto det at hvis man overnatter på Refugio Altavista så trenger man ikke permit for å gå til toppen av Teide mellom kl 6 og 9 om morgenen, så da var turen reddet. Vi hadde leiebil i tre dager på Tenerife og kvelden før den første dagen med leiebil gikk jeg inn på nettsiden og booket overnattingen på Refugio Altavista. Det kostet 20 euro pr pers på ukedager, i helgene 24 euro. Man har bare lov til å overnatte en natt. Ta med utskrift av betalingsbekreftelsen som du får pr e-post når du bestiller. Vi fikk ikke leiebilen før i 11-tiden på dagen og satte kursen til fjells. Kjempefin tur oppover i høyden, masse fint å se på veien. Vi kjørte TF-21 nordover forbi Teide og parkerte på parkeringsplassen der løypa opp til Teide starter på rundt 2300 moh (om man da ikke "jukser" og tar taubanen nesten til topps). Parkeringsplassen ligger på 40,7 km. Stien starter som en grusvei som slynger seg oppover mot toppen. Veldig greit å gå. Der veien slutter blir det brattere opp den siste lange kneika til hytta Refugio Altavista som ligger på 3260 moh. Vi brukte ca 2 timer opp til hytta, og kom opp litt før kl 5 om ettermiddagen. Da satt det fullt av folk i et venterom og ventet for hytta åpner ikke før kl 5, da kom det en mann å låste opp doene og kjøkkenet samt begynte å registrer folk. Det var en varmdrikke automat og an automat med kald drikke samt en med snacks der en kunne kjøpe sjokolade etc ellers må man ta med all mat og drikkevann selv. Kjøkkenet er ganske lite og det var ikke plass til alle folkene der så mange satt i venterommet og ventet på ledig plass på kjøkkenet der det var vannkoker og et par kokeplater samt kokeutstyr. Vi laget oss real turmat, enkelt og greit. Det var kaldt der oppe så husk varmt tøy!! Rundt klokka åtte låste mannen opp dørene til sovesalene og pekte ut senger til folk. Det var dyne og pute der. Rommet vi skulle ligge på var det 8 køyesenger og det var stappfullt. La oss tidlig som de fleste andre siden vi hadde tenkt å se soloppgangen fra toppen. Sto opp litt før seks og startet siste del av turen. Brukte ca 1 time til topps. Heldigvis hadde vi gode hodelykter for det var stupmørkt. Lett å følge stien, et par steder litt glatt pga snø/is men ellers greit å gå. Da vi kom frem til der tubanen ender surret vi litt før vi fant stien opp til topps i mørket, men vi fant ut at den startet der stien vi gikk på kom inn på taubaneområdet, sti nr 10. Siste del var bratt og høyden begynte å kjennes, samt svovellukten, men vi kom til topps før soloppgang og fikk sett en utrolig fin soloppgang fra toppen sammen med masse andre mennesker. Veldig kaldt på toppen, vannet frøs i vannflasken. Gikk tilbake samme vei helt ned til bilen. Kjempefin tur som anbefales og soloppgang fra toppen er en fin opplevelse. Anbefaler å overnatte på Refugio Altavista for å slippe styret med tillatelse og og komme til topps innen ett vist tidsrom, og selvfølgelig anbefales det å gå turen fra veien og ikke ta taubanen opp, fin sti å følge ikke vanskelig å finne frem.

Linkt til å booke overnatting på Refugio Altavista:
Overnatting Refugio Altavista

Link til permit til Teide:
Link til å søke om permit til Teide